Menestys vie tuhoon

Nokian alamäelle ei tunnu olevan pohjaa. Maailman kauppakorkeakouluille löytyy seuraaviksi vuosikymmeniksi hyvä case tunnetusta sanonnasta ”Menestyvää yritystä ei pelasta mikään”. Nokia on karmea esimerkki menestyneen yrityksen huonosta johtamisesta.

Yksi yrityksen strategiatyön perusongelmista on, miten voidaan jatkuvasti uudistaa strategiaa, niin että menestys ja jatkuvuus turvataan. Kun ympäristö muuttuu ja jokin toimintamalli tai prosessi tulee tehottomaksi, saattaa käydä niin, etteivät johto tai henkilöstö pysty tunnistamaan muutoksen tarvetta. Yritys pyrkii edelleen toimimaan aikaisemmin menestyksellisellä toimintamallilla.

Menestys turruttaa ja sokeuttaa, organisaation valtaa ylimielisyys ja liika itsevarmuus. Se takertuu vanhoihin menetelmiin ja tuotteisiin, strategiset valinnat tehdään varman päälle, kaikki uusi hylätään. Kohta yritys tekee tehokkaasti tuotteita, joita kukaan ei osta. Tehokkuusstrategia löi Nokiassa uudistumisstrategian.

Kategoria(t): Strategia Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *