Valinnan vaikeus

General Electricin pääjohtajana pitkään toiminut Jack Welch on sanonut strategiasta, että se tarkoittaa kilpailukeinoja koskevien valintojen tekemistä. Oli yritys miten suuri hyvänsä tai oli sillä rahaa miten paljon tahansa, se ei voi olla kaikkea kaikille.

Yrityksen strategian luominen ei ole koskaan pelkkä suoraviivaisten ja järkiperäisten päätösten sarja. Kun strategiaa pohditaan, eteen tulee ja pitää tullakin useita vaihtoehtoja. Muuten strategian luominen urautuu. Strategian luominen on valintaa erilaisten ajateltavissa olevien vaihtoehtojen välillä. Strategia on suunnitelma, joka muodostuu valinnoista. Juuri siksi sen teko onkin usein niin vaikeaa.

Nokia oli vuoden 2010 lopussa erittäin vaikeiden valintojen edessä. Sillä oli kolme vaihtoehtoa: yrittää jatkaa omilla käyttöjärjestelmillään, vanhalla Symbianilla ja kehitteillä olevalla Meegolla, siirtyä käyttämään suosittua Androidia tai turvautua yhteistyöhön vanhan vihollisensa Microsoftin kanssa. Valinta kohdistui Microsoftin Windows Phoneen.

Valinnan ovat monet ehtineet jo pitkään tuomita vääräksi, eikä viimeaikojen tapahtumat ja kehitys oikein viittaa kovin onnistuneeseen ratkaisuun. Mutta lopullisen ”tuomion” antaminen on vieläkin liian varhaista. Sellainen suunnanmuutos, jota Nokia yrittää, vie oman aikansa. Mikäli kassa kestää, voimme hyvinkin ensi vuoden alkuun mennessä nähdä uudestaan nousussa olevan Nokian.

Kategoria(t): Bisnes, Onnistuminen, Strategia Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *