Strategia on valintojen tekemistä

Strategia tarkoittaa kilpailukeinoja koskevien valintojen tekemistä. Oli yritys miten suuri hyvänsä tai oli sillä rahaa miten paljon tahansa, se ei voi olla kaikkea kaikille. – Jack Welch

Yrityksen strategian luominen ei ole koskaan pelkkä suoraviivaisten ja järkiperäisten päätösten sarja. Kun strategiaa pohditaan, eteen tulee ja pitää tullakin useita vaihtoehtoja. Muuten strategian luominen urautuu. Strategian luominen on valintaa erilaisten ajateltavissa olevien vaihtoehtojen välillä. Strategia on suunnitelma, joka muodostuu valinnoista. Juuri siksi sen teko onkin usein niin vaikeaa.

Nokia on vuosien mittaan tehnyt sekä oikeita että vääriä valintoja.  Kirjoitin  vuonna 2011 kirjassani Onnistumisen taito:

Nokia oli vuoden 2010 lopussa vaikeiden valintojen edessä. Sillä oli kolme vaihtoehtoa: yrittää jatkaa omilla käyttöjärjestelmillään, vanhalla Symbianilla ja kehitteillä olevalla Meegolla, siirtyä käyttämään suosittua Androidia tai turvautua yhteistyöhön vanhan vihollisensa Microsoftin kanssa. Valinta kohdistui Microsoftin Windows Phoneen, minkä valinnan hyvyyden vasta tulevaisuus näyttää.

Nokian kohdalla kaksi viime vuosien suurta valintaa on nyt osoittautunut vääriksi. Toimitusjohtajaksi valittiin Stephen Elop Microsoftilta ja Windows Phone ei ole täyttänyt siihen asetettuja odotuksia.

Nämä tehdyt strategiavalinnat eivät olleet aikansa globaaleja markkinoita hallinneen puhelinliiketoiminnan alamäen ja myynnin perussyy. Suuri virheitä oli tehty jo aikaisemmin. Erityisesti yhtiön johtaminen on saanut ankaraa kritiikkiä osakseen.  Kovan kilpailupaineen alla tehdyt uudet päätökset vain veivät kehityskulun Nokian ja Suomen kannalta katkeraan loppuunsa. Tulevaisuus  näyttää, tekikö nyt Microsoft oikean valinnan.

ElopBallmer

Kategoria(t): Bisnes, Strategia Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *