80/20 -sääntö

80 20

Italialainen taloustieteilijä Vilfredo Pareto teki 1900-luvun alkupuolella kuuluisan havaintonsa, jonka mukaan 20 % Italian väestöstä omistaa 80 % kaikesta omaisuudesta. Tulot ja varallisuus jakautuvat epätasaisesti tavalla, jonka voi ilmaista matemaattisesti, ja että näin on kaikkialla ja näin on ollut kaikkina aikoina. Tämä ”Pareton laki” joka tunnetaan yleisimmin nimellä 80/20 -sääntö, on sen jälkeen havaittu monissa muissakin yhteyksissä.

Ilmiö löytyy miltä tahansa elämän alueelta, se on hyvin yleismaailmallinen. Esimerkkejä ovat mm. seuraavat: 20 % terveydenhuollon asiakkaista aiheuttaa 80 % kustannuksista; ammattirikolliset tekevät 80 % kaikista tehdyistä rikoksista, ihmiset käyttävät 20 % vaatteistaan noin 80 % ajasta, jne. Näitä löytyy loputtomasti.

Esimerkkejä löytyy myös liike-elämästä. Tunnetuimpia ovat: 20 % tuotenimikkeistä tuo 80 % myynnistä ja 20 % asiakkaista tuo 80 % myynnistä.

Säännön arvo bisneksessä on siinä, että se ohjaa keskittymään tärkeisiin asioihin, niihin 20 %:iin asioista, jotka todella merkitsevät jotain.

On aina muistettava, että luvut 80/20 ovat vain suuntaa-antavia, ne vaihtelevat tilanteesta ja kohdealueesta toiseen.

Tarkka analyysi voi antaa tuloksen, että 30 prosenttia ihmisistä juo 75 prosenttia alkoholista, jolloin oikea suhde onkin 75/30.

Golfin parista voi esimerkkinä säännöstä mainita, että vuonna 2009 golfin PGA kiertueella parhaat 20 % pelaajista vei 54 % palkintorahoista.

Espanjalaisen IESE korkeakoulun professori Javier Estrada on laskenut, että yksi tuhannesosa pörssipäivistä on aiheuttanut jopa 50 prosenttia pörssin tuotoista 1900-luvulla.

Yleisesti voidaan todeta, että maailma on jakautunut tietyllä tavalla vinoon monentyyppisissä asioissa. Vinous ilmenee siten, että pieni osa syistä johtaa valtaosaan seurauksista, pieni osa panoksista (input) johtaa valtaosaan tuotoksista (output).

80/20 -periaatetta voi liike-elämässä soveltaa lähes kaikilla toiminnan osa-alueilla. Sen avulla voi keskittää toimenpiteet tai resurssit asioihin, joissa ne tuottavat parhaat tulokset. Eniten sitä on käytetty – ja parhaat tulokset saavutettu – asiakkaisiin, tuotteisiin ja varastoihin kohdistuvissa toimenpiteissä. Muita osa-alueita, joihin periaatetta voi soveltaa, ovat esimerkiksi laatu, kustannukset ja henkilöstö.

Kategoria(t): Bisnes, Tuottavuus Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *