Kelomökkistrategiaa

   Strategia on jalkautettava, jotta sen voi käsittää.

Kerrotaan, että Jorma Eloranta tiivisti finanssikriisin alkaessa Metson strategian A4-koon paperille, jota hän kantoi muistikirjansa välissä. Mutta sitä ei kerrota, kenen kanssa hän paperia luki.

Strategialle on valitettavan tyypillistä, että se jää ylimmän johdon työkaluksi eikä ohjaa alemman johdon tai työntekijöiden toimintaa.

Strategian poissaolo ja puutteet työpaikkojen käytännön tasolla tulee monissa tutkimuksissa esille. Erityisesti työntekijöiden kokemus on, ettei strategia ole läsnä heidän päivittäisessä työssään. Sama koetaan myös esimiestasolla. Vain ylimmän johdon mielestä yrityksellä on strategia, joka ohjaa heidän toimintaansa.

Syyt vinoutuneeseen ja yrityksen kannalta huonoon tilanteeseen ovat kahtaalla. Ensinnäkin strategia valmistellaan vain ylimmän johdon piirissä viikkojen tai kuukausien aikana. Yhteydet yrityksen muille tasoille ovat tänä aikana useimmiten vähäisiä.  Voidaan puhua norsunluutornistrategiasta tai kelomökkistrategiasta. Toisaalta muulle henkilökunnalle järjestetään pahimmassa tapauksessa vain yksi tiedotustilaisuus ja mahdollisuus perehtyä strategiaan powerpoint-kalvoina paperilla tai sisäisessä netissä. (Nettiä voi kyllä käyttää hyvin jo laatimisvaiheessa. Esimerkiksi Alkossa kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus osallistua strategian työstämiseen verkkoaivoriihessä.)

Ylimmän johdon rooli strategian luomisessa on tietysti tärkeä. Mutta minkään yrityksen johto ei pysty yksinään strategiaa toteuttamaan.

Johdon on ymmärrettävä, että strategia on viestintää ja toimintaa. Yrityksen toiminnalle, sen suunnalle on annettava merkitys. Vain täten voidaan ohjata yrityksen toimintaa. Johdon pitää puhua tavoitteista ja keinoista jatkuvasti, jotta niistä tulee henkilöstölle työpäivän sisältöä. Ja strategia on esitettävä vierasperäisten termien sijasta henkilöstölle konkreettisesti selkokielellä. Ei visioita, segmenttejä, planeja, kvartaaleja, vaan selkeästi, miten sinun työsi liittyy tavoitteiden toteuttamiseen. Jokaisella pitää olla tieto siitä, miten juuri hänen työnsä vie tavoitetta kohti. Henkilöstön pitää tietää, miten sen tulee toimia.

strategia1

Kategoria(t): Bisnes, Strategia Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *