Kymmenen ydinasiaa, joista flow-tila muodostuu

Modifioitu Flow-malli

Onnistumiseen työssä tai harrastuksissa liittyy usein flow-tila.

Flow on psykologi Mihaly Csikszentmihalyin tunnetuksi tekemä ilmiö. Se on tila, jossa tunnemme hallitsevamme sen mitä teemme, suoritamme tehtävämme tehokkaasti ja olemme parhaimmillamme.  Flow`n kokeneet tietävät sen aikaansaaman mahtavan tunteen: kaikki tuntuu sujuvan kuin itsestään.

Csikszentmihalyi määritteli kymmenen ydinasiaa, joista flow-tila muodostuu.

  1. Selvät tavoitteet: odotukset ja säännöt ovat selkeät, tavoitteet ovat saavutettavissa olevia ja suhteessa taitoihin ja kykyihin; lisäksi haastetason ja kyvykkyystason pitää olla korkeita
  2. Keskittyminen: korkea keskittymisaste, joka suuntautuu rajattuun kohdealueeseen
  3. Tietoisuuden tunteen katoaminen: toiminnan ja tietoisuuden yhdistyminen
  4. Ajan kulumisen hämärtyminen: subjektiivinen kokemus ajasta muuttuu
  5. Suora ja välitön palaute: onnistumiset ja epäonnistumiset ovat selviä, jolloin toimintaa voi muuttaa tarpeen mukaan
  6. Tasapaino kyvykkyystason ja haasteen välillä: toiminta ei ole liian helppoa tai liian vaikeaa
  7. Sisäinen tilanteen hallinnan tunne
  8. Toiminta on sisäisesti palkitsevaa: se on vaivatonta
  9. Fyysisten tarpeiden tiedostamisen puuttuminen
  10. Tietoisuuden kohdistuminen vain toimintaan

On kuitenkin huomioitava, ettei kaikkia näitä kymmentä olosuhdetta tarvita yhtä aikaa flow`n aikaansaamiseen. Flow-tila on kuin spektri, vastaavasti kuin tunteet. Esimerkiksi vihasta puhuttaessa voit olla vähän käärmeissäsi tai todella raivoissasi. Samaa koskee flowta. Voit olla mikroflow-tilassa, jolloin vain osa listan asioista on mukana tai makroflow-tilassa, jolloin kaikki kymmenen ovat läsnä.

Kategoria(t): Ajattelu, Tavoitteet Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *