Mitä ovat minitavat?

Oletko tapojesi orja?

Me kaikki tiedämme, kuinka vaikeaa on muuttaa tapojaan. Sanonnassa ”Ihminen on tapojensa orja” on paljon perää. Kysymys ei ole vain jostain pahasta tavasta, johon vielä voi liittyä kemiallista riippuvuutta, kuten tupakanpoltto. Kaikki tavat, joihin olemme urautuneet, ovat vaikeita muuttaa tai päästä niistä eroon kokonaan.

Mutta tiedon lisääntyminen ihmisen aivojen toiminnasta on myös auttanut tapojen muuttamisessa. Kun tapojen muodostumisen ja muuttamisen neurologiaa tunnetaan vähän enemmän, on helpompaa rakentaa uusia keinoja tapojen hallintaan.

Minitavat

Yksi tällainen keino on minitavat, minirutiinit (minihabits). Stephen Guisen kirjassa Mini Habits on kuvattu mitä minitavat ovat, miten ne helpottavat uusien, hyvien tapojen rakentamista ja miten ne käytännössä toimivat.

Perusidea on yksinkertainen. Tehdään tavan aloittamisesta niin helppoa, ettei aivojen ”vastarintaliike” reagoi siihen. Sillä tästähän tapojen muuttamisen ja rakentamisen vaikeudessa on kysymys, aivojen mantelitumake reagoi negatiivisesti kaikkeen uuteen, muutokseen, johon liittyy epävarmuutta tai pelkoa.

Kun muutoksesta tehdään niin pieni, ettei se herätä pelkoa, ja samalla siihen liittyy jo kuitenkin jonkinlainen palkinto, se menee kivuttomasti läpi. Ja kun tuota pientä muutosta, minitapaa, on tehty jonkin aikaa, siitä muodostuu pysyvä tapa. Sen päälle on sitten helpompaa rakentaa suurempaa muutosta vähän kerrallaan.

Otetaan yksi esimerkki, jota Guise itse käyttää kirjassaan. Sinulla on halu aloittaa kunnon kohottaminen kotikonsteilla, vaikkapa etunojapunnerrusten avulla aluksi. Jos kuntosi on huono, etkä ole tottunut kuntoiluun, aloittaminen tuntuu varmasti vaikealta. Mutta aloita minitavalla. Päätä, että teet aluksi yhden etunojapunnerruksen päivässä. Voi tosiaan aloittaa yhdellä, mutta pian huomaat ajattelevasi, että voin kai samalla kerralla tehdä kaksikin, tai viisi, tai kymmenen. Mutta tärkeintä on, että teet ainakin yhden punnerruksen päivässä. Se ei tunnu vaikealta tai aikaa vievältä, ja siihen olet valmis joka päivä. Jonkin ajan kuluttua, muutaman päivän tai muutaman viikon, olet luonut itsellesi kuntoilutavan, jota noudatat joka päivä. (Tapa kuntoilla 20 minuuttia joka päivä riittää jo muuttamaan kuntosi hyväksi.)

Samalla tavalla voi toimia minkä tahansa uuden tavan luomisen kanssa, liittyy se sitten kuntoiluun, ulkoiluun, syömiseen, juomiseen, kotitöihin, harrastuksiin, työasioihin, opiskeluun.

Kaizen

Minitavoissa on kysymys samasta asiasta kuin kaizen-menetelmässä: jatkuvaa kehittymistä pienin askelin. Pienten muutosten tekniikka ei aiheuta samanlaista vastarintaa yksilössä itsessään tai jossain organisaatiossa kuin suurien kokonaisuuksien muuttaminen. Pienten askelten kulttuuri voi kuitenkin saada aikaan lumipalloefektin.

Tehdä vähän on enemmän ja parempaa kuin olla tekemättä mitään.

Se, että tekee vähän joka päivä saa aikaan enemmän kuin se, että tekee paljon yhtenä päivänä.

JaaShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Kategoria(t): Ajattelu, Psykologia, Tavoitteet Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *