Voiko menestyksestä tehdä pysyvää?

Miten pysyä huipulla? Miten säilyttää johtava asema? Miten välttää Nokian puhelinliiketoiminnan (ja monen muun menestyneen yrityksen) kohtalo?

Kiintotähtiä ja tähdenlentoja

Pablo Picasso pysyi huipulla koko aikuiselämänsä ajan, 70 vuotta 1900-luvun alusta kuolemaansa saakka vuonna 1973.

Warren Buffettin ja Charlie Mungerin johtama Berkshire Hathaway on harjoittanut menestyksellistä sijoitustoimintaa jo puoli vuosisataa.

On paljon yrityksiä ja henkilöitä, jotka onnistuvat pääsemään huipulle omilla alueillaan hetkeksi, mutta jotka sitten sortuvat kokonaan tai vajoavat takaisin harmaaseen massaan.

Onnistuminen on eri asia kuin menestyminen. Joku urheilija voi onnistua (ja silloin onkin usein kysymys onnesta) voittamaan kultamitalin olympiakisoissa, mutta se jääkin hänen ainoaksi suuremmaksi saavutuksekseen. Tunnetuimpia esimerkkejä on puolalainen mäkihyppääjä Wojciech Fortuna, joka voitti kultamitalin Sapporon kisoissa 1972 osuessaan hyvään tuulirakoon. Nimensä mukainen voitto. Voidaan puhu tähdenlennosta.

Menestyjä on taas kuin kiintotähti, joka loistaa vuosikymmeniä, niin kuin Picasso teki.

Ongelmia menestyksen arvioimisessa on tietysti useita. Miten mitata, kuka on menestyvä, mihin häntä verrataan? Mikä on se aika, jonka pitää pysyä huipulla, jotta voi puhua todella menestyneestä henkilöstä tai yrityksestä?

Mihin menestys loppuu?

Mutta mihin menestys sitten loppuu? Mikä vie vaivoin hankitun loistavan uran laskuun, vaikka edellytykset jatkumiselle vielä olisivat olemassa? Mikä lopettaa jatkuvaa kasvua ja hyvää kannattavuutta näyttäneen yrityksen kehityksen?

Vaikuttavia tekijöitä näyttää olevan useita, esimerkkeinä:

Itsetyytyväisyys. On inhimillistä tuntea itsensä tyytyväiseksi onnistuessaan ja menestyessään. Se vie kuitenkin helposti pohjan itsensä kehittämiseltä ja huipulla pysymiseltä. Tämä oli pohjimmiltaan ehkä Nokian suurin ongelma.

Voimien hajottaminen, perusasiat unohtuvat. Kun ihminen tai organisaatio menestyy, se tuo eteen uusia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja. Se johtaa usein aikaisemman selkeän tavoitteen tai tarkoituksen hämärtymiseen ja voimien hajottamiseen monelle osa-alueelle. Selkeys ja keskittyminen katoavat ja niiden mukana menestyksen punainen lanka. Buffettin ja Mungerin menestys on pohjautunut vuosikymmeniä selkeiden perusasioiden noudattamiseen.

Liika itseluottamus, liika riskinotto. Onnistumisten ja menestyksen myötä itseluottamus kasvaa liikaa, aletaan ottaa enemmän riskiä. Seurauksena voi olla suuri epäonnistuminen ja menestyksen loppuminen. Jim Collins on tutkinut myös tätä ilmiötä ja huomasi, että eräs perussyy näihin epäonnistumisiin oli, että yritykset lankesivat ” kurittomaan enemmän tavoitteluun”. Sitä tapahtuu yrityksille ja ihmisille.

Urautuminen, byrokratia, uusiutumiskyvyn kadottaminen, joustavuuden häviäminen. Yksi tekijä on yrityksen kasvuun ja kehittymiseen liittyvä urautuminen, byrokratian kasvu. Tämä johtaa myös lähes välttämättä uusiutumiskyvyn vähenemiseen. Ja uusiutuminen on jatkuvan ja ehkä myös kiihtyvän muutoksen maailmassa kehityksen perusasioita. Itsetyytyväisyyden jälkeen tämä oli toinen Nokian suuri ongelma. Pablo Picasson menestyksen takana taas oli hänen jatkuva uusiutumisensa taiteilijana.

Monessa tapauksessa voi sanoa, että menestys on epäonnistumisen alullepanija. Onkin olemassa sanonta, että menestynyttä yritystä ei pelasta mikään!

Miten menestyksen saa jatkumaan?

Kirjoja, joissa kerrotaan miten menestyä, on tuhansia. Sen sijaan kirjoja tai oppaita, joissa kerrottaisiin, miten pysyä huipulla, on erittäin vähän.

Palaan tähän teemaan tulevassa artikkelissa.

Onnistumisen taito on kesälaitumilla elokuun alkupuolelle saakka. Toivotan kaikille lukijoille Hyvää Juhannusta ja oikein aurinkoista, lämmintä ja onnistunutta kesää!

Kategoria(t): Onnistuminen Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *