Tahdonvoimaan voi vaikuttaa

Kuuluisassa Stanfordin vaahtokarkkikokeessa 1960-luvun lopulla tutkija Walter Mischel pani joukon nelivuotiaita lapsia hankalaan tilanteeseen. Lapsille annettiin vaahtokarkki ja luvattiin, että he saavat vielä toisenkin karkin, jos jaksaisivat odottaa 15 minuuttia. Tuon ajan tutkija oli poissa huoneesta. Jos lapsi ennen täyttä aikaa söisi karkin, hän ei saisi lisää. Lapsista vain 30 prosenttia jaksoi odottaa vartin saadakseen enemmän karkkia. Lähes 20 vuottaa myöhemmin tehdyssä jatkotutkimuksessa huomattiin, että ne lapset, jotka olivat jaksaneet odottaa, menestyivät huomattavasti paremmin elämässään. Tällainen kyky vastustaa hetken mielihyvää, jotta saa myöhemmin enemmän, ennusti tutkimuksen mukaan hyvää tulevaisuutta.

Tahdonvoima on motivaation ohella yksi tärkeimmistä menestyksen osatekijöistä.

Motivaatio saa sinut liikkeelle, mutta tahdonvoima pitää liikkeessä. Tahdonvoimaa tarvitaan, kun pelkkä motivaatio ei riitä. Jos motivaatio on voimakas, tahdonvoiman osuus on vähäinen. Sanotaan, että lasten oppiminen perustuu pelkästään motivaatioon, haluun oppia. Tahdonvoimaa ei tarvita kuin vasta myöhemmin, kun lapsi varttuu ja oppiminen alkaa maistua työltä.

Tahdonvoima on luotettavampi kuin motivaatio. Tahto on voimavara, jonka otamme käyttöön, kun motivaatio ei riitä.

Tahdonvoimalle on monta määritelmää, muttei yksikäsitteistä selitystä. Itsekuri ja itsekontrolli kuvaavat samaa asiaa.  Psykologisia määrittelyjä ovat mm.: Kyky vastustaa välitöntä kiusausta, jotta voi saavuttaa pidemmän aikavälin tavoitteet; tietoinen itsesäätely; omien toimintojen hallinta käyttäen loogisia prosesseja tunnepitoisten sijaan.

Tahdonvoima on rajallinen resurssi. Päätöksenteko, kun esimerkiksi mietit, lähdetkö lenkille vai jäätkö katsomaan televisiota, kuluttaa aivojen voimavaroja. Ja kun ihminen joutuu useasti käyttämään tahdonvoimaa, se alkaa huonontaa päätöksiä. Tahdonvoimaa ei tulisi tuhlata toisarvoisiin asioihin.

Presidentti Barack Obaman kerrotaan käyttävän vain harmaita tai sinisiä pukuja. Obamalla on kuitenkin selitys valmiina: “Yritän vähentää päätöstenteon määrää. En halua tehdä päätöksiä siitä, mitä syön tai mitä puen päälleni. Minulla on muutenkin aivan liikaa asioita päätettäväni.” Näin energia säästyy niihin päätöksiin, joilla on väliä.

Mutta tahdonvoima on kuin lihas, sitä voi treenata ja vahvistaa. Se myös väsyy, kun sitä käyttää. Siksi myös tärkeimmät päätökset kannattaisi tehdä aamulla, kun henkinen energia on korkeimmillaan. Kun ihminen on väsynyt, hän tekee helpommin huonoja päätöksiä.

Tahdonvoiman parantamiseen on tutkimusten mukaan useita tapoja. Keinoina ovat tahdonvoimasta kirjan julkaisseen Frank Martelan mukaan esimerkiksi:

  • veren sokeritason ylläpito
  • riittävä lepo ja uni
  • toimivien rutiinien rakentaminen
  • aloita pienestä ja tee yksi asia kerralla
  • oman ympäristön muokkaaminen tahtoa tukevaksi

Onkin todettu, että makea välipala voi olla hyvä tahdonvoiman edistäjä. Kiusauksen vastustaminen on energia-intensiivistä työtä ja siinä menestyy paremmin, kun olet saanut glukoosia. On jopa arveltu, että eräs syy siihen, miksi erilaiset laihdutusohjelmat eivät tehoa, on juuri tahdonvoiman ja itsekurin heikentyminen aivojen alhaisen energiasaannin johdosta.

Pitäisikö siis syödä välillä sokeria, että laihtuisi?

JaaShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Kategoria(t): Ajattelu, Onnistuminen, Psykologia Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Tahdonvoimaan voi vaikuttaa

  1. Eeva sanoo:

    Olipa hienoa, että löysin tieni tähän blogiisi. Minun pitääkin ottaa tämän seuraaminen viikottaiseen ohjelmistooni.

    Sain tästä tahdonvoima-jutustasi jo heti vahvistusta omalle toimintatavalleni. Voin siis hyvällä mielin jatkaa itseni pakottamista. Esimerkiksi tänään pakotin itseni kuntosalille, koska siitä tulee hyvä olo. (Minä oikeasti inhoan kuntosaleja.)
    Ja sitten tuo sokeri! Ihan just. Karkin voimalla olen saanut paljon kivaa aikaiseksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *