Edessä vaikea päätös? Nuku yön yli.

Kaikille meille tuttu termi ”nukkua yön yli” tarkoittaa fraasisanakirjan mukaan: harkita asioita, välttää liian äkkinäisiä päätöksiä.

Sanonta on liitetty Paavo Väyryseen, joka käytti sitä v. 1979 muuttaessaan mieltään Kemijoen kalakorvauksista yhden yön nukuttuaan.

Väyryselle on naureskeltu tästä tapahtumasta ja sanonnasta. Mutta totuus on, ettei yön yli nukkuminen ole ollenkaan huono tapa parantaa päätösten laatua. Meistä lähes jokaisella on kokemuksia intuitiosta, joka liittyy yön yli nukkumiseen.

Nukkuminen auttaa päätöksenteossa

Tutkimustulokset nukkumisen vaikutuksista päätöksentekoon ovat osittain ristiriitaisia.

Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat kuitenkin unen positiivisen vaikutuksen ongelmanratkaisukykyyn ja yleensäkin ihmisen hyvinvointiin.

Unitutkija ja professori Markku Partisen mukaan selitys löytyy hermostosta ja aivojen synapseista. Partinen selittää, että unen – erityisesti syvän unen – aikana aivot niin sanotusti puhdistuvat.

”Unen aikana aivoissa muodostuu uusia synaptisia yhteyksiä ja vähemmän tärkeitä yhteyksiä häviää. Aivot käsittelevät unen aikana päivän aikana nousseita ongelmia, uusia synapseja muodostuu ja näin ongelmanratkaisukyky paranee. Jos aivojen eri osien välillä ei tarvita uusia yhteyksiä, kuten pienten ja yksinkertaisempien pulmien kohdalla, unen merkitys on niiden ratkaisussa vähäisempi”, Partinen sanoo.

Intuitio on olennainen osa ajatteluamme

Aikanaan arvioitiin, että käytämme normaalisti vain 10 prosenttia henkisistä voimavaroistamme.

Nykykäsityksen mukaan tämä ei pidä paikkaansa. Viimeisimmän aivotutkimuksen mukaan me kuitenkin pystymme käyttämään täysin tahtomme mukaan vain pientä osaa (5-10%) aivojen kapasiteetista, tietoista ajattelua. Loput, eli alitajuinen ajattelu, on tahdostamme riippumatonta, intuitiivista ajattelua.

Alitajunta työskentelee jatkuvasti sekä ollessamme valveilla, että nukkuessamme.  Se ei lepää koskaan. Lisäksi on arvioitu, että se työstää tietoa 200-300 000 kertaa nopeammin kuin tietoinen päättely.

Alitajunnan käyttämistä, intuitiivisen ajattelun parempaa hyödyntämistä ja tehostamista on viime aikoina tutkittu paljon.

Anna alitajunnallesi ohjeita ennen nukkumista

Intuitiivisia ratkaisuja voi parantaa ennen nukkumaan menoa tehtävillä toimilla. Kun kertaat ongelman keskeiset asiat tai kirjoitat ne paperille ennen nukkumista, ne antavat alitajunnallesi suuntaviivat, minkä kanssa työskennellä nukkumisen aikana.

Asiaa auttaa, kun kysyt itseltäsi paljon asiaan liittyviä kysymyksiä. Mitä täsmällisempiä kysymykset ovat, sitä selvempiä tulevat olemaan myös vastaukset.

Listan tekeminen auttaa unitutkijoiden mukaan myös nukkumaan paremmin. Kun mieltäsi askarruttavat kysymykset on purettu paperille, se vapauttaa mielesi rauhoittumaan.

Nukkuessasi alitajuntasi työstää näitä asioita ja kysymyksiä.

Aivotutkimusten mukaan aivot, erityisesti etuotsalohkon aivokuori, ovat aktiivisimpia ja luovimpia heti nukkumisen jälkeen.  Alitajunta on nukkuessasi vapaasti vaellellen yhdistellyt asioista mielessäsi. Luovuushan on loppujen lopuksi yhteyksien luomista aivojen eri osien välillä.

Aamu on todettu parhaaksi ajankohdaksi tehdä luovuutta vaativaa työtä.

Heti aamulla kannattaa ryhtyä purkamaan alitajunnan työn tuloksia. Herättyäsi ala kirjoittaa paperille mieleen tulevia kyseiseen asiaan liittyviä ajatuksia. Niiden joukosta voit vähintään löytää uusia ratkaisumalleja ja näkökulmia ongelmaasi. Usein myös joku yksittäinen ajatus tai vaihtoehto tuntuu heti oikealta ja vastaa tavoitteitasi.

Maineikas keksijä Thomas Edison on sanonut: ”Älä koskaan mene nukkumaan ilman pyyntöä alitajunnallesi”. Monet menestyneet henkilöt ovat käyttäneet tarkoituksellisesti tätä keinoa alitajuntansa työn avustamiseen.

JaaShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Kategoria(t): Ajattelu, Psykologia Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *