Huonekalukauppiaan testamentti

IKEA on hieno tarina yrittäjyydestä, yrittäjän ideasta, määrätietoisuudesta ja kekseliäisyydestä.

Huonekaluketjun perustaja Ingvar Kamprad kuoli kotonaan Smålandissa 91-vuotiaana tammikuun lopussa 2018.

Kamprad perusti Ikean vain 17-vuotiaana maalaispoikana vuonna 1943. Hän oli saanut yrityksen perustamiseen taskurahaa isältään, joka halusi palkita poikansa hyvästä koulumenestyksestä. Aluksi Kamprad myi kaikkea muuta (kyniä, lompakoita, valokuvakehyksiä, nylonsukkia ja kelloja) kuin huonekaluja, joita Ikea alkoi myydä vuonna 1948.

Ikea-ketjun nimi on yhdistelmä Ingvarin nimikirjaimista sekä hänen syntymätalostaan ja -kylästään: Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd.

Ensimmäinen Ikea-tavaratalo avattiin vuonna 1965. Viime vuoden lopussa myymälöitä on 29 maassa yhteensä 355, ja konsernilla oli 149 000 työntekijää.

Aikaa kestäviä ajatuksia

Joulukuussa 1976 Kamprad laati listan Ikean vahvuuksista ja periaatteista, joiden kautta Ikean idea toteutuu. Hän nimesi manifestinsa ”Huonekalukauppiaan testamentiksi”. Se on edelleen Ikean toimintaohje.

Ikean tuotteista ja toimintaperiaatteista ja myös itse Kampradista voi olla joissakin suhteissa eri mieltä.

”Testamentissaan” Kamprad jätti kuitenkin meille kaikille, erityisesti yrittäjille ja liike-elämässä toimiville, mutta myös muille, perintönä aikaa kestäviä ajatuksia elämästä ja yritystoiminnasta.

On häkellyttävää, miten pelkistetysti Testamentissa on voitu tuoda esiin hyvän ja kestävän liiketoiminnan perusteet. Jokaisen yrittäjän kannattaisi tutustua siihen. Siinä esiintuodut ajatukset ovat edelleen päteviä ja seuraamisen arvoisia kaikille yrityksille.

Ei ole ihme, että testamentin periaatteet ovat yhä näyttävästi esillä Ikean esittelymateriaalissa ja ne kuuluvat tietouteen, joka kaikkien ikealaisen on tunnettava.

Mutta myös jokaiselle meistä, ammatista riippumatta, niistä löytyy mieleen pantavaa.

Näistä Ikean arvoista ovat tunnetuimmiksi tulleet ehkä tuotevalikoima ja identiteetti, säästäväisyys, yksinkertaisuus sekä erilaisuus.

Useimmat asiat ovat vielä tekemättä

Vähemmälle huomiolle on jäänyt Testamentin kohta 9: Useimmat asiat ovat vielä tekemättä.

Siitäkin voi poimia muutamia puhuttelevia ja mieleen painettavia ajatuksia:

Tunne, että on saavuttanut jotain, on tehokas nukahtamispilleri. Ihminen, joka vetäytyy tunteeseen, että hän on tehnyt oman osansa, kuihtuu nopeasti pois. Yritys, joka tuntee saavuttaneensa tavoitteensa, taantuu nopeasti ja menettää elinvoimansa.

Onni ei ole päämäärän saavuttaminen. Onni on olla matkalla päämäärään.

Sana mahdoton on poistettu sanakirjastamme ja pysyy poissa.

Kokemus on sana, jota pitää käsitellä varovasti. Kokemus on kaiken kehittymisen jarru.

Intohimomme kehittää itseämme ihmisinä ja työtovereina on pysyttävä korkeana. Nöyryys on avainsana. Se ei tarkoita vain lähimmäistemme huomioimista ja kunnioittamista, vaan myös ystävällisyyttä ja auliutta. Tahdonvoima ja vahvuus ilman nöyryyttä johtavat usein ristiriitaan.

Muista että aika on tärkein voimavarasi. Voit tehdä paljon 10 minuutissa. Kymmenen kulunutta minuuttia ovat menneet iäksi. Et koskaan saa niitä takaisin.

JaaShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Kategoria(t): Bisnes, Onnistuminen, Strategia Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *