Yksinkertainen keino keskittyä: nollaa tilanteesi

Photo by Paul Skorupskas on Unsplash

Oletko jumissa? Joskus sinusta tuntuu, että nyt jotain täytyy muuttaa, joko työssäsi tai henkilökohtaisessa elämässäsi. Mutta voi olla vaikeaa tarkasti sanoa, mitä se on.

Silloin voisit kokeilla tilanteen nollaamista. Sen voima on siinä, että sen voi tehdä milloin tahansa.

Arkipuheessa nollaamisella tarkoitetaan usein sitä, että vedetään vaikeassa tilanteessa pää täyteen. Sitä ei voi suositella. Vanha viisaushan sanoo, että ei niin pahaa ongelmaa, ettei sitä viinalla saisi vielä pahemmaksi.

Toinen merkitys termillä on, että kun asiat eivät menneet, niin kuin piti, nollataan tilanne ja yritetään uudelleen.

Urheilijoille on hyvä omata psyykkinen taito nollata ajatuksensa vastoinkäymisten ja epäonnistumisten jälkeen ja palauttaa suorituskyky uudelleen korkealle tasolle niistä huolimatta.

Nollaamiseen pohjautuu myös Peter Pyhrrin 1970-luvulla kehittämä nollapohjainen budjetointi.  Se on budjetoinnin menetelmä, jossa kaikki kulut on perusteltava ja hyväksyttävä jokaisen budjettikauden alussa.  Tällöin selvitetään organisaation jokaisen tehtävän tarpeet ja kustannukset ja jaetaan varat sen mukaisesti riippumatta siitä, kuinka paljon rahaa on aiemmin budjetoitu tietylle nimikkeelle

Keskittymisen nollasääntö

Muutos lähtee siitä, että keskityt oikeisiin asioihin etkä hukkaa aikaasi ja henkistä energiaasi vähemmän tärkeisiin. Nollaaminen on yksinkertainen tapa varmistaa, että keskityt juuri siihen, mikä on tärkeää.

Kuvittele tilanteessasi, että kaikki pyyhkiytyy pois. Taakkanasi ei ole mitään aiempia tai nykyisiä tehtäviä, asioita tai vastuita. Lisää sitten takaisin vain se, mitä välttämättä tarvitset tai kaipaat. Valitse mitä lisätä tyhjälle pöydälle, ei mitä pitää koko tarjottimelta.

Esimerkiksi sinulla on paljon harrastuksia ja sinusta tuntuu, että niitä on aivan liikaa ja jostain pitäisi luopua. Heitä mielessäsi kaikki pois ja ajattele sitten, minkä harrastuksen nyt ottaisit, jos sinulla ei olisi mitään. Ja jos yksi ei riitä tai sinulla on aikaa useammalle, ajattele, mikä olisi toinen.

Tai jos sinulla tuntuu olevan liikaa töitä, työssä tai kotona, ajattele ensin tilannetta, ettei sinulla ole mitään tekemistä. Minkä asian silloin ottaisit ensimmäisenä työn alle. Tee sitten sitä. Ja sen jälkeen seuraavaa.

Joskus sinulla voi olla monia tavoitteita yhtä aikaa etkä oikein osaa päättää mihin keskittyisit. Mutta jotain pitäisi tehdä, kun voimat ja aika eivät riitä kaikkeen Silloinkin on hyvä nollata tilanne: Häivytä mielestäsi kaikki tavoitteet. Mieti sen jälkeen, mikä on ehdottomasti kaikkein tärkein asia, joka sinun pitää saavuttaa tai tehdä. Siinä on sinun ykköstavoitteesi, prioriteettisi.

Keskity siihen, mitä haluat, ei siihen, mitä et halua. Andy C. E. Brown

Kategoria(t): Ajattelu, Psykologia, Tavoitteet, Tuottavuus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *