Eroon vetkuttelusta

Vetkuttelu (viivyttely, lykkääminen) on ongelma, joka vaivaa joskus jopa ahkerimpia ja tunnollisimpia meistä.

Koska vaiva on tavallinen ja yleismaailmallinen, sen torjuntaan on kehitetty lukematon määrä erilaisia ohjeita ja keinoja. Kun meitä ihmisiä on monenlaisia ja syitä on vastaavasti paljon, on selvää, että viivyttelyyn tarvitaankin erilaisia keinoja. Meillä on erilaisia luonteenpiirteitä, temperamentteja, joiden yhteydessä viivyttely ilmenee eri tavoilla.

On vain yksi perimmäinen syy siihen, miksi viivytämme: negatiiviset tunteet. Kun odotamme jonkun asian, tehtävän tai toiminnan tuntuvan hyvältä, tunnemme vetoa siihen – haluamme katsella televisiota, pelata videopelejä, seksiä tai syödä keksejä. Kun odotamme asian, tehtävän tai toiminnan tuntuvan huonolta, vältämme sitä – tunnemme vastenmielisyyttä kokeisiin, veroilmoituksen tekemiseen, astioiden pesemiseen tai kuntosalille lähtöön. Me viivyttelemme asioissa, jotka ovat tuovat esiin tuskallisia (negatiivisia) tunteita, asioita, jotka ovat tylsiä, epämiellyttäviä, turhauttavia tai ikäviä jollakin muulla tavalla.

Jokaisella ihmisellä on varmasti myös erilaisia tilanteita, joissa viivyttely tulee esiin. Viivyttely voi liittyä myös fyysisiin vaivoihin, väsymykseen, masennukseen, univajeeseen tai stressiin. Aina ei toimi samat keinot saada työtä tai tehtävää liikkeelle. Tarvitaan erilaisia keinoja. Siksi on hyvä olla tarjolla laaja valikoima keinoja viivyttelyn torjuntaan, josta voi tilanteen mukaan valita yhden sopivan. Sitten kun se lakkaa toimimasta, voi kokeilla toista. Kun hyviä keinoja on riittävä määrä, voi päästä tilanteeseen, jossa alat päästä kokonaan eroon viivyttelystä. Useimmiten kyllä tarvitaan useita keinoja samanaikaisesti.

Jos sinulla on ongelmia viivyttelyn kanssa tai taipumusta viivyttelyyn, kannattaa koota oma keinovalikoima. Seuraavassa on luettelonomaisesti esitetty joukko suosituimpia tapoja torjua viivyttelyä:

  • Aseta itsellesi tavoitteet.
  • Priorisoi
  • Jaa tavoitteesi pieniksi, helposti suoritettaviksi paloiksi.
  • Kirjoita joka ilta seuraavan päivän aikataulu.
  • Tee seuraavaksi päiväksi 3 asian lista, tai 6 asian lista.
  • Aseta tehtäville määräajat.
  • Minimoi häiriötekijät.
  • Palkitse itsesi.
  • Yhdistä tehtävään, josta et pidä, jotain nautittavaa.
  • Ota spurtti tai käytä 2 minuutin sääntöä.
  • Syö sammakko, tee tärkein asia ensimmäisenä heti aamulla
  • Seuraa ajankäyttöäsi.
  • Ajoita tehtävä viime hetken.
  • Valmistaudu hyvin.
  • Aseta itsellesi ulkoista painetta.
  • Tee työtä, josta pidät.
  • Harkitse ettet tee sitä. Opi sanomaan “Ei”.
  • Aikatauluta muistutukset suorittamaan tehtävä huomattavasti ennen määräaikaa.
  • Automatisoi tehtävät aina kun mahdollista.
  • Voita pelkosi.
  • Alenna tavoitetasoasi. Älä pyri heti täydellisyyteen.
  • Muuta ympäristöäsi. Poista esimerkiksi itseltäsi kaikki mahdollisuudet surffailla netissä, kun olet aloittamassa tehtävää.

Enemmän keinoja ja tarkempia kuvauksia yllämainituistakin löydät esimerkiksi seuraavista lähteistä:

Blogeja:

https://www.scotthyoung.com/blog/2007/05/21/20-procrastination-hacks/

https://zenhabits.net/top-20-motivation-hacks-overview/

https://jamesclear.com/procrastination

Kirjoja:

James Clear: Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones

Brian Tracy: Eat That Frog!: 21 Great Ways to Stop Procrastinating and Get More Done in Less Time

Steve Scott: How to Stop Procrastinating

 

Kategoria(t): Psykologia, Tuottavuus, Työ Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *