Päätös joka korvaa sata päätöstä

Iltapäivällä tehdyt päätökset ja valinnat ovat huonompia kuin aamupäivällä tehdyt.

Teet päivittäin kymmeniä, satoja jopa tuhansia päätöksiä ja valintoja. Suurin osa niistä on lähes huomaamattomia mikropäätöksiä, kuten katsotko sähköpostisi heti, kun saapuneen viestin merkkiääni kuuluu, tai otatko lounaalla yhden vai kaksi leipäpalaa. Mikropäätökset tehdään usein alitajuisesti ja niihin kehittyy helposti oma rutiininsa.

On myös suuri määrä tietoisen mielen käyttöä vaativia päätöksiä. Jokainen tietoisesti tehty päätös kuluttaa aivojen energiaa. Ja mitä suurempia ja tärkeimpiä ne ovat, sitä enemmän energiaa kuluu. Aivot kuluttavat normaalisti 20 % ihmisen energian käytöstä, mutta mitä enemmän tietoinen mieli kuormittuu, esimerkiksi juuri suuresta määrästä päätöksiä, sitä enemmän energiaa kuluu. Päätökset kuluttavat tahdonvoimaa ja tietoisen mielen toimintakykyä.

Siksi myös päätösten laadulla on taipumus heikentyä päivän mittaan. Ilmiö tunnetaan nimellä päätösväsymys.

Eräässä tutkimuksessa lääkärit antoivat viimeisen vastaanottotunnin aikana turhan reseptin 26 % todennäköisemmin kuin ensimmäisen tunnin aikana. Antibioottien määrääminen nousi sekä diagnooseille, joita pitäisi hoitaa, samoin kuin sellaisille diagnooseille, joita ei pidä hoitaa lääkkeillä. Sama ilmiö on todettu monessa muissakin tilanteissa.

Siis jos sinun pitää tehdä merkittävä päätös, sitä ei kannata lykätä myöhään iltapäivään. Aamulla tietoinen mieli on vielä kutakuinkin voimissaan. Ja kaikki tiedämme sen tunteen kun tulee illalla töistä kotiin; ei jaksa päättää tai edes miettiä juuri mitään.

Mutta päätösväsymystä voi torjua tai ainakin vähentää.

Yksi tapa on etsiä sellaisia yksittäisiä päätöksiä, jotka poistavat kymmeniä tai satoja muita päätöksiä.

Monet päätökset kuuluvat samaan päätösluokkaan. Tällaisia ovat esimerkiksi ruokaa koskevat valinnat.

Sen sijaan että päätät ja valitset aina erikseen, syönkö sitä tai tätä, teet päätöksen, että syön vain tuota ja tuota. Silloin ei tarvitse miettiä ja päättää muiden kohdalla enää mitään.  Jos haluat syödä terveellisesti, päätät, ettet syö lihaa lainkaan tai syöt pelkästään kasvisruokaa. Tai äärimmilleen vietynä, syöt joka päivä samaa (terveellistä) ruokaa.

Tai sen sijaan, että joka kerta kun saat tekstiviestin tai sähköpostin, päätät katsonko sen heti vai myöhemmin, tee päätös, että katsot ne kaksi kertaa päivässä – paitsi, jos työhösi olennaisesti liittyy viestittely tai jos odotat jotain tärkeää viestiä.

Tai osta vain samanlaisia sukkia, niin et koskaan enää mieti, mitkä sukat laitat jalkaasi tai joudu pyykin jälkeen etsimään sukallesi paria. Tai käytät samanlaisia vaatteita joka päivä (kuten Steve Jobs) , ei tarvitse aamulla päättää, mitä panee päälleen.

Tee tänään päätös, joka vähentää päätöksiä.

Kategoria(t): Ajattelu, Tavat, Tuottavuus Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

1 Response to Päätös joka korvaa sata päätöstä

  1. Pasi Ahdevainio sanoo:

    Intuitiivisesti ajateltuna päätöksen kiinnittämisessä on siis kyse haitallisen ambivalenttiuden kitkemisestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *