Korona – mahdollisuus muutokseen

Kun emme enää pysty muuttamaan tilannetta, se haastaa meidät muuttamaan itseämme. Holokaustista selviytynyt Victor Frankl

Kaikissa asioissa voi nähdä hyvät puolet ja huonot puolet. Myönteinen ajattelu auttaa pääsemään kriiseistä paremmin yli.

Koronaviruksen aiheuttamien poikkeuksellisten olojen aika tullee kestämään useamman kuukauden, mutta joskus se loppuu. Elämä jatkuu. Jatkuuko se entisellään, on monesta asiasta kiinni, myös sinusta itsestäsi.

Kriisi vaikuttaa lähikuukaudet tavalla tai toisella jokaisen elämään. Voimme sairastua itse, olla karanteenissa, tehdä etätyötä, joutua lomautetuksi ja muuten katsoa viisaammaksi pysytellä kotona. Kaikkien elämä on kuitenkin nyt erilaista.

Kriisit ovat usein muutoksen kohtia ihmisen elämässä. Moni aikaisemmin mahdottomaltakin tuntunut asia voi sen myötä muuttua jokapäiväiseksi, tavalliseksi.

Älä anna kriisin mennä hukkaan?

Voimme ajatella kriisiä myös tilaisuutena, mahdollisuutena muuttua. Meillä on nyt joka tapauksessa, vapaa-ajan viettomahdollisuuksienkin kaventuessa, enemmän aikaa itsellemme ja läheisillemme. Silloin voisimme etsiä uusia tapoja elää, kasvaa, kehittyä, tehdä sellaisia muutoksia elämäämme, joita ehkä olemme pitkään miettineet.

Uusien tapojen, rutiinien oppimisen ja kehittämisen suurin este on pelko tai epävarmuus muutoksen onnistumisesta. Jaksanko, viitsinkö, kannattaako se?

Yksi keino ylittää aloittamisen kynnys on päättää, että kokeilen jotakin uutta asiaa, tapaa, vaikkapa kuukauden ajan, 30 päivää. Silloin aloittamiseen ei liity enää tuskaa ikuisuuteen jatkuvasta sitoutumisesta. Savukkeiden polttamisesta joskus eroon päässeenä tiedän, että on vielä suhteellisen helppoa sitoutua olemaan polttamatta päivän, viikon tai jopa kuukauden. Ongelma on usein sana pysyvä tai lopullisesti.

Toinen esimerkki on kuntoilu. Haluat kuntoilla enemmän.  Mutta monet kamppailevat tämän tavan kanssa, koska on vaikea kuvitella kuntoilevansa muutaman päivän viikossa koko loppuelämänsä.

Tee siis päätös, että lupaat itsellesi aloittaa uuden hyvän tavan, rutiinin, ja kokeilla sitä 30 päivän ajan. Asia, jota päätät kokeilla ja joka sopii korona-ajan kriisin tilanteeseen, voi olla lähes mitä tahansa:

  • kävelet 5000 (10000) askelta joka päivä
  • hymyilet päivän aikana 10 kertaa (peilille, itsellesi, puolisollesi, vastaantuleville)
  • opettelet käyttämään kahta uutta vieraan kielen sanaa päivässä
  • harjoitat meditaatiota/mindfulnessia/syvähengitystä 10 minuuttia päivässä
  • soitat yhdelle vanhalle tuttavalle joka päivä
  • jnpp.

Lisää hyviä ideoita löytyy paljon. Ja joitakin asioita sinulla on varmasti jo valmiina mielessäsi.

Miten kannattaa menetellä

Jotta saat kokeilustasi kaiken hyödyn, sitä kannattaa vähän suunnitella etukäteen.

Kokoa ja kirjaa seuraavat asiat päiväkirjaasi, muistikirjaan tai vain paperille:

  1. Syy miksi. On tarpeen perustella itsellesi, miksi tämä tapa on sinulle henkilökohtaisesti tärkeä. Se on kaiken motivaation perusta.
  2. Kuvaus. Kirjaa muistiin lyhyt kuvaus tästä tavasta, sen eri vaiheista ja toiminnoista. Siihen kannattaa sisällyttää myös kaikki tarvittavat välineet, esineet ja ympäristön liittyvät asiat, jotka auttavat tai estävät tätä uutta tapaa.
  3. Esteet. Yritä etukäteen tunnistaa kaikki asiat, jotka vaikeuttavat muutosta, tavan luomista. Kun niitä tulee esiin, kirjoita ne ylös. Ja kirjaa myös miten ja milloin, missä tilanteissa niitä esiintyy.
  4. Tulokset. Seuraa menestystäsi päivittäin jollain sopivalla mittarilla: kyllä/ei (teinkö tänään), määrä, aika, tms. Päivittäinen mittari on avain pysyvän tavan muodostamiseen. Voi olla päivä tai päiviä, jolloin ei kerta kaikkiaan pysty tai jaksa, mutta älä lannistu, jatka seuraavana päivänä. Menestys ei tapahdu yhdessä yössä. Edistymisen seuraaminen lisää myös motivaatiota.
  5. Arvio. Kuukauden kuluttua päätät, jatkatko vai et. Tuumaile ja analysoi hetki tuloksia. Auttoiko tapa, paransiko se elämääni jossain suhteessa? Voinko tehdä sitä jollain toisella tavalla? Teinkö itse kaikkeni?

Sinulla on periaatteessa kolme vaihtoehtoa. 1) Jatkat tapaa ja teet siitä pysyvän muutoksen. 2) Muutat sitä; jos teet sitä hieman toisin, se voi toimia paremmin. 3) Lopetat sen; tapa ei sinun kohdallasi osoittautunut hyväksi.

Uusia tapoja ja erityisesti suuria muutoksia ei kannata yrittää omaksua enempää kuin yksi kerralla. Vasta kun joku tapa on vakiintunut, on uuden aika.

Yksi pienikin oikeansuuntainen muutos tuo yleensä mukanaan muita uusia, hyviä asioita (sekä hyvät että huonot tavat kasaantuvat) ja voi muuttaa elämääsi yllättävään suuntaan.

Kategoria(t): Oppiminen, Psykologia, Tavat Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *