Ongelmia keskittymisessä?

Keskittyminen on tärkeä taito, jos haluaa menestyä maailmassa.

Käytännössä, omassa toiminnassamme ja työssämme, keskittymisen puute on kuitenkin yleinen ongelma.

Erään tutkimuksen mukaan ihmisen keskimääräinen keskittymisen aikajänne on kahdeksan sekuntia. Se on sekunnin lyhyempi kuin kultakalalla! Aikajänne määriteltiin ajaksi, jonka voi keskittyä tulematta häirityksi. Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella on sanonut tähän tutkimukseen liittyen, että lähitulevaisuudessa todellinen niukka hyödyke on ihmisten keskittymiskyky.

Psykologi David Rock on puolestaan todennut kirjassaan, että olemme todella keskittyneet työhömme keskimäärin vain kuusi tuntia viikossa, vaikka vietämme työssä yleensä noin 40 tuntia.

Ihminen on tunnetusti parhaiten keskittynyt ns. flow-tilassa.  Kymmenvuotisessa McKinsey-tutkimuksessa ylimmät johtajat kertoivat olevansa viisi kertaa tuottavampia flow-tilassa. Tämä tarkoittaa, että jos vietät maanantain flow-tilassa, voisit ottaa vapaata lopun viikkoa ja saada silti enemmän aikaan kuin normaalissa tilassa työskentelevät kollegasi. Flow-tila kestää yleensä vain lyhyen aikaa, suurin osa meistä viettää alle viisi prosenttia työelämästään flow-tilassa.

Keskittymiseen liittyy myös ns. lillukanvarsi-ilmiö.  Siinä joukko ihmisiä, jotka työstävät jotain projektia, ryhtyy kinastelemaan kaikkein yksinkertaisimmista asioista. He jättävät huomiotta kaiken, mikä vaikuttaa monimutkaiselta ja keskittyvät asioihin, jotka ovat helppoja ja ymmärrettäviä. Miljoonainvestointi päätetään hetkessä, ennen kuin ryhdytään väittelemään polkupyöräsuojan väristä.

Usein hyvän keskittymisen esteenä on kiire ja ajanpuute.

Meille on opetettu ja olemme tottuneet siihen, että jos haluamme enemmän – tuloksia, rahaa, menestystä, onnistumisia, onnellisuutta – meidän on myös tehtävä enemmän. Mutta tämä voikin olla väärä ajattelutapa. Kannattaa miettiä, jos enemmän saaminen ei vaadikaan enempää, vaan vähemmän. On todisteita siitä, että jos haluamme nostaa tuottavuuttamme ja onnellisuuttamme, meidän pitäisikin tehdä vähemmän, mutta järkevämmin.

Kun lopetat sellaisten asioiden tekemisen, jotka vain aiheuttavat kiirettä, mutta eivät tuo tuloksia, sinulle jää enemmän aikaa keskittyä tärkeiden asioiden tekemiseen. Samalla sinulle vapautuu aikaa hoitaa ihmissuhteitasi ja omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi.

Sinun pitää tunnistaa, mitä ei pidä tai kannata tehdä, mitä voit jättää vähemmälle.

Usein ne asiat, jotka ajattelet, että sinun pitää tehdä, ovatkin vain asioita, joita olet aina tehnyt tai joita kaikki muutkin tekevät ja ajattelet, että sinunkin pitää tehdä.

Keskity vain todella tärkeisiin asioihin ja sinulla onkin aikaa yllin kyllin.

Et voi yliarvioida käytännöllisesti katsoen kaiken merkitystä.  John C. Maxwell

Kategoria(t): Psykologia, Tuottavuus, Työ Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *