20 sekunnin sääntö

20 sekunnin sääntö on varmasti tullut kaikille tutuksi korona-aikana. Viruksen tartuntavaaran pienentämiseksi suositellaan, että käsiä tulisi pestä toistuvasti saippuan kanssa ja pesun tulisi kestää vähintään 20 sekuntia. Samoin suositellaan käsidesin käyttöä ja senkin pitäisi antaa vaikuttaa vähintään 20 sekuntia.

Mutta 20 sekunnin säännöllä on myös toinen merkitys.

Shawn Achor kuvaa kirjassaan The Happiness Advantage yksinkertaisen keinon, jota hän on käyttänyt muuttamaan käyttäytymistään positiiviseen suuntaan: 20 sekunnin sääntö.

Tämän periaatteen mukaan, jos teet jonkun asian aloittamisen sen verran vaikeammaksi, että se tarvitsee 20 sekuntia enemmän aikaa, et niin todennäköisesti tee sitä. Ja päinvastoin, jos teet jonkin asian suorittamisen helpommaksi, niin että sen aloittaminen vie vähemmän aikaa, aloitat sen todennäköisemmin.

Kyse on tapojen aktivaatioenergiasta. Hyvien ja toivottavien tapojen noudattamisesta tehdään mahdollisimman helppoa ja huonojen ja vahingollisten tapojen toteuttamisesta vaikeaa.

20 sekunnin esteen voi luoda monella tavalla

Ensimmäinen on visuaalinen este. Jos jätämme suklaata, karkkeja tai jotain roskaruokaa näkyville, on selvää, että käytämme niitä. Mutta jos tällaiset herkut eivät ole esillä, niiden kuluttaminen jää huomattavasti vähemmälle. Jos ne eivät ole näkyvillä, ne eivät tule mieleen ja niiden erikseen hakemisen viemä aika, ehkä juuri 20 sekuntia, ei tunnu sen arvoiselta.

Toinen este on etäisyys. Jos haluat katsoa vähemmän televisiota, mainio tapa on viedä TV:n kaukosäädin aina viereiseen huoneen laatikkoon, josta sen hakeminen kestää ehkä 20 sekuntia. Jos olet jo istunut sohvalla, sinun pitäisi nousta, kävellä muutaman metri, etsiä kaukosäädin ja palata. Voi olla, että mieluummin tartut vieressä olevaan kirjaan tai lehteen ja alat lukua.

Kolmantena on fyysinen este. Jos haluat esimerkiksi terveydellisistä syistä päästä tavasta juoda joka ilta lasillisen viiniä tai pullon olutta, käytä fyysistä estettä. Siirrä viini tai oluet paikkaan, josta niiden esille ottaminen on vaivalloista. Pane ne lukittuun kaappiin, jonka avain on jossakin muussa huoneessa tai vie ne varastoon.

Samoja periaatteita voi käyttää myös digitaalisiin kiusauksiin, jotka vievät liikaa aikaasi. Voit tehdä viestien, sähköpostien ja sosiaalisen median sovellusten käytön niin hankalaksi, ettet halua käydä niitä jatkuvasti tarkistamassa. Jos joka kerta joudut erikseen hakemaan kyseisen sovelluksen esiin, siihen tarvittava 20 sekuntia varmasti rajoittaa niiden käyttöä.

20 sekunnin sääntö toimii myös toiseen suuntaan

Kun haluat ottaa käyttöön jonkun uuden, hyvän tavan, huolehdi siitä, että sen aloittamisesta ja tekemisestä tulee mahdollisimman helppoa. Ideaalitilanne olisi, jos kynnys aloittamiseen olisi pienempi kuin olla tekemättä.

Usein vain 20 sekuntia ratkaisee, mitä teet seuraavat kaksi tuntia. Ja jos tämä 20 sekunnin ero vaikuttaa päivittäisiin valintoihisi, se voi ajan mittaan vaikuttaa koko elämääsi.

20 sekunnin sääntö on vetävä nimi, mutta 20 sekuntia on vain suuntaa antava ajanjakso. Jokainen hetki ja asia, joka pienentää mahdollisuutta tehdä turhia tai vahingollisia asioita, on tärkeä.

Ja mitä enemmän voimme alentaa tai jopa poistaa aktivaatioenergiaa haluamiltamme toimilta, sitä enemmän parannamme kykyämme aloittaa positiivinen muutos.

Mikään ei tarvitse niin paljoa parantamista kuin muiden ihmisten tavat.  Mark Twain

Kategoria(t): Psykologia, Tavat, Todennäköisyys Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *