Onnella on valtava vaikutus elämäämme. Muutama sekunti epäonnea voi tehdä tyhjäksi vuosien uurastuksen, kun taas satunnainen onnenpotku voi johtaa menestykseen ja onnellisuuteen. Onnella on voima tehdä mahdottomasta mahdollista. Se voi erottaa elämän kuolemasta, voiton tappiosta ja onnellisuuden epätoivosta.

Hyvin monet liikemiehet ja yrittäjät ovat panneet suuren osan menestyksestään sattumanvaraisten tapahtumien ja hyvän onnen tiliin. Myös monet suurista keksinnöistä tiedemaailmassa ovat esimerkkejä sattumasta tai onnesta, ehkä tunnetuimpia Alexander Flemingin löytämä penisilliini. Muutkin satunnaiset tapahtumat ja onnekkaat löydöt ovat usein muuttaneet tieteen suuntaa.

Onni tai sen puuttuminen ohjaa usein elämää, myös liiketoimintaa, enemmän kuin parhaatkaan suunnitelmat. Richard Wiseman (Onnen tekijät – Neljä menetelmää tuurin parantamiseksi) on tutkinut hyvä- ja huono-onnisia ihmisiä ja selvittänyt, miksi onnen lahjat eivät käy tasan. Onnenpotkujen houkuttelemiseksi ei auta erityisenkorkea älykkyysosamäärä, saati poppakonstit. Wiseman on löytänyt neljä perusperiaatetta, joita hyväonnisena pidetyt ihmiset tiedostamattaan hyödyntävät.

Ensimmäinen Periaate: Maksimoi mahdollisuutesi onnenpotkuihin

Tämä Wisemanin esittämä periaate on ehkä tärkein menetelmä, mitä yritystoiminnassa menestyvät yrittäjät ja yritykset käyttävät, joko tietoisesti ja tietämättään. Hyväonniset ihmiset luovat itselleen onnekkaita mahdollisuuksia. (Yksinkertaistaen: et voi voittaa Lotossa, jos et jätä edes yhtä lottoriviä.) He myös huomaavat mahdollisuutensa ja tarttuvat niihin.

Kreikkalaisen mytologian mukaan onni on olio, jolla on muuten kaljun päänsä otsalla suuri hiustupsu. Onnen tavoittaa ja saa kiinni se, joka on valppaana, huomaa onnen ajoissa ja ehtii tarttumaan siitä kiinni hiustupsusta, kun onni menee ohi. Jos havahtuu liian myöhään, huomaakin, että kaljusta takaraivosta ei enää saa otetta. Tähän sisältyy kaksi opetusta. Ensinnäkin on etukäteen opeteltava tietämään, miltä onni näyttää. Käytännön elämään siirrettynä tämä tarkoittaa, että on mietittävä, mitä tietoa halutaan, mitkä tilanteet ja asiat ovat ratkaisevia yrityksen menestyksen kannalta. Toiseksi on oltava jatkuvasti valppaana, jotta tilaisuuden tullessa ehtii reagoida ja tarttua onneen. Kuten Louis Pasteur on sanonut, sattuma suosii valmistautunutta mieltä.

Esimerkiksi Iisalmessa toimivan Genelec Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Martikainen on todennut,  että yrityksen nykyinen menestys on osittain seurausta tuurista ja oikean hevosen veikkaamisesta: ”Menestystämme vauhditti se, että aloimme heti tehdä aktiivikaiuttimia, kun maailmalla siirryttiin passiivikaiuttimista aktiivisiin vasta myöhemmin”.

Eräs onnen määritelmä liiketoiminnassa on (Earl Nightingale): ”Onni on sitä, kun mahdollisuus kohtaa kyvykkyyden (valmiuden).” Toisin sanoen onnessa yhdistyvät ulkopuolinen tekijä (mahdollisuus) ja sisäinen tekijä (kyvykkyys, valmius). Me teemme oman onnemme.

Onni =  Mahdollisuus +  Kyvykkyys

Näin tapahtuu myös luonnossa. Jos eliön geeneillä on sellaiset ominaisuudet joita ympäristö juuri nyt suosii, se menestyy.

Liiketoiminnassa on sen tähden periaatteessa kaksi asiaa, joihin yrityksen pitää keskittyä tehdäkseen oman onnensa tai maksimoidakseen selviytymismahdollisuutensa

–       rakentaa kyvykkyyttä, eli kehittää uusia taitoja, osaamista ja parempia prosesseja

–       luoda mahdollisuuksia, eli tehdä itsesi tunnetuksi, luoda kontakteja ja tehdä itseäsi houkuttelevaksi

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *