Yksinkertaisin tapa saada aikaan yksinkertaisuutta on harkittu vähentäminen. Aina kun epäilet jonkin tarpeellisuutta, poista se. Mutta ole varovainen siinä, mitä poistat. – Maeda: Yksinkertaisuuden Lait. Laki 1.
Liikeidea on pelkistetty kuvaus siitä, mitä yritys tekee, mikä on sen bisnes, miten se hankkii rahansa ja kannattaa. Se kuvaa yrityksen tapaa toimia ja tehdä rahaa. Hyvä liikeidea on aina omaperäinen. Se voi olla pienikin oivallus, jolle löytyy selkeä asiakastarve.
Hyviä, yksinkertaisia liikeideoita:
Liikeideamme tukee visiotamme tarjoamalla laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa ostaa niitä.– IKEA
”There is no money in health, the money is in disease!” – Amerikkalaisen lääkebisneksen toimintaperiaate
Yhä useammin liikeideakuvausta tarvitaan rahoittajia ja asiakkaita varten. Erityisesti näissä tilanteissa korostuu liikeidean selkeyden ja yksinkertaisuuden tarve. Mitä napakampi liikeidean määrittely on, sitä parempi. Ulkopuolinen henkilö ei koskaan pääse samalla tavalla nopeasti sisään liikeideaan ja sen vahvoihin puoliin kuin sitä ehkä vuosikausia päässään pyörittänyt yrittäjä. Yksinkertaisuus ja selkeys auttavat ymmärtämään idean logiikan ja hyvät puolet.
Erityisesti kannattaa uhrata aikaa ja vaivaa yrityksen ansaintalogiikan ymmärretyksi tekemiseen, siis niiden tekijöiden esittelyyn, joiden avulla yritys erottuu, saavuttaa kilpailuedun ja tekee tuloksensa. Jos halutaan saada rahoittaja kiinnostumaan yrityksen liikeideasta, se onnistuu vain iskevällä, yksinkertaisella kuvauksella: missä asiakkaat ja markkinat ovat, missä raha liikkuu, miten yritys saa rahansa.
Esimerkkinä yksinkertaistamisesta eräissä pääomasijoittajien ohjeissa kuvataan yrityksen kohderyhmän määrittämistä näin: määrittele aluksi asiakasryhmäsi, jaa se sitten vähintään neljään osaan, valitse niistä mielestäsi paras ja unohda loput. Sama pätee myös tuotteisiin ja palveluihin.
Hyvä ja riittävän yksinkertainen liikeidea on kuin ns. elevator speech. Sinulla on aikaa vakuuttaa kuulijasi juuri sen verran, kuin menee hississä matkalla kymmenenteen kerrokseen.
Pelkistetyimmillään liikeidea voi olla esimerkiksi: yritys valmistaa yhtä tuotetta yhdelle asiakkaalle. Yritys voi olla vaikkapa alihankkija, joka tekee sorvattua metalliosaa yhdelle päämiehelle. Tästä yksinkertaistamisesta voi kyllä jo sanoa, Einsteinia lainaten, että siinä yksinkertaistaminen on jo viety ehkä liian pitkälle. Yhteen tuotteeseen ja erityisesti yhteen asiakkaaseen liittyy yleensä liian suuri riippuvuusriski.
Mapromec Oy:n esimerkki osoittaa, että tällainen liikeidea voi kuitenkin muodostaa erinomaisen pohjan kehittää liiketoimintaa pitkällä aikavälillä:
Mapromec Oy: männäntappien maailmanmestari. Mapromec Oy:n liikeidea on valmistaa männäntappeja suurille dieselmoottoritehtaille. Yritys on panostanut erikoistumiseen ja automaation tason nostamiseen yrityksen toiminnan alkumetreiltä saakka. Mapromec on johtava isojen männäntappien valmistaja maailmassa. Lisäksi se toimittaa kokonaisuuksia valmiiksi kasattuna.
Myös strategia pitää voida ilmaista mahdollisimman yksinkertaisesti. Silloin se jää ihmisten mieliin. Strategia voidaan esimerkiksi tiivistää vain yhteen sanaan: lisämyynti. Lisämyynnin teema on se punainen lanka, johon keskitytään. Lisämyynnin sisältö käydään läpi jokaisen henkilön työn kohdalla, kaikissa prosesseissa ja tehtävissä. Yksi aihe saadaan helpommin kulkemaan läpi koko organisaation.
Yksinkertaisena strategiana voi olla mikä tahansa selkeä teema, esimerkiksi hyvä asiakaspalvelu, paras laatu tai uuden palvelumallin käyttöönotto. Kun teema viedään läpi koko organisaation, ja se sisältö käydään läpi jokaisen henkilön kanssa, se jää kaikkien mieleen.