Vanha tarina kertoo merenkulusta ja luotsista. Kun laiva tulee avomereltä ja lähestyy rannikkoa, laivaan tulee luotsi, joka opastaa laivan turvallisesti satamaan. Eräässä laivassa komentosillalla oli poikkeuksellisesti muutama vierailija seuraamassa toimintaa ja samalla myös luotsin työtä.
Kun laiva oli ohjattu satamaan, eräs vieraista sanoi luotsille, että teidän täytyy olla mahdottoman hyvämuistinen mies, kun muistatte kaikki karit koko matkan varrelta.
Luotsi sanoi, ettei hän muista läheskään kaikkia kareja saati sitten että hän edes tietäisi niitä kaikkia. Vieras ihmetteli, että miten ihmeessä työnne sitten onnistuu? Luotsi vastasi, että hän tietää ainoastaan oikean väylän, eikä kaikkia kareja onneksi tarvitse tietääkään.
Aivan samalla tavalla ei yritysten välisessä yhteistyössäkään tarvitse tietää kaikkia mahdollisia karikoita, joihin yhteistyö voi karahtaa. Tärkeintä on, että tietää, mikä on oikea reitti. Se tarkoittaa ennen kaikkea yrityksen strategiaa ja erityisesti sen yhtä osa-aluetta, verkostostrategiaa.
Ennen kuin yritys liittyy mihinkään verkostoon, sillä on syytä olla verkostostrategia.
Yrityksen verkostostrategia, eli yrityksen verkostosuhteiden strategia, vastaa kysymykseen, mihin verkostosuhteilla kokonaisuudessaan pyritään.
Yritys tarvitsee sisäisen toimintamallin tai prosessin, jonka avulla se voi yhdistää verkostoitumisen luonnollisena osana yrityksen strategiaan, toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Toimintamallin avulla yritys voi analysoida ja harkita jotakin kumppanuus- tai verkostohanketta samalla tavalla kuin investointia jollekin markkina-alueelle, panostusta tuotteen kehittämiseen tms. Tämän toimintamallin ensimmäinen vaihe on yrityksen oma strategiatyö ja sen tuloksena syntynyt verkostostrategia.