Menestymisen taito

Rakenna oma polkusi menestykseen ja löydä uusia keinoja palkitsevaan elämään 

Verkostoidea kertoo, mitä tarkoitusta varten verkosto on perustettu, miksi verkosto on olemassa.  Verkostoidean aikajänne on yleensä pitkä, 5–10 vuotta. Se riippuu kuitenkin verkoston luonteesta, verkosto voi olla perustettu hyvinkin lyhytaikaista hanketta varten.

Verkostoidea on toimivan ja onnistuvan yhteistyön peruskivi, jolle kaikki muu rakentuu. Jos se ei ole kestävä, tuloksia ei synny.

Kun verkostoideaa määrittelee, on mahdollista käyttää kahta lähestymistapaa. Ensinnäkin verkostoidea voi, toisin kuin yleensä yrityksen missio tai toiminta-ajatus, olla myös sisäänpäin kääntynyt, ei asiakaslähtöinen. Tällöin verkoston ideana on tuottaa ensisijaisesti hyötyä suoraan jäsenilleen, ei asiakkaiden kautta. Verkostoidea kertoo yleisesti ja tiivistäen ne hyödyt, joita verkostosuhteen avulla tavoitellaan. Esimerkiksi jos ensisijaisena tavoitteena ovat kustannussäästöt yhteisten ostojen kautta tai oppiminen, verkostolla on sisäiset lähtökohdat.

Esimerkkejä:

Verkko C: verkko C:n tarkoituksena on jäsentensä kustannusten alentaminen yhteisiä logistiikkatoimintoja kehittämällä.

Yhteenliittymä Kehityspiiri: Kehityspiirin tarkoitus on yritysten osaamisen ja kilpailukyvyn lisääminen yhteisellä valmennuksella ja vuorovaikutteisella oppimisella.

Toiseksi verkostoidea voi toimia kuin yrityksen missio tai toiminta-ajatus. Se suuntautuu ulospäin ja kertoo, mitä tarkoitusta (keitä asiakkaita, mitä tarpeita) varten verkostosuhde on rakennettu.

Esimerkkejä:

Verkostokonsultit: Lisäarvoa luovan verkostoitumisen kehittäminen yrityksille ja yhteisöille.

Peurunka Center: Vahvistaa suomalaisten yritysten ja yhteisöjen menestystä lisäämällä työyhteisön hyvinvointia.

Verkostoidea luo pohjan verkon vision määrittämiselle. Hyvä verkostoidea on kattava, kestävä ja innostava. Siihen voi sisältyä sekä ulkoinen näkökulma että sisäinen näkökulma; mitä hyötyjä verkostosuhde tuottaa asiakkailleen ja mitä jäsenyrityksilleen.

Verkostoidea on verkostosuhteissa, joissa on yksi vahva osapuoli, jo käynnistettäessä yleensä melko selkeä. Näin on tilanne esimerkiksi alihankinta verkoissa. Oman strategiatyönsä huolella tehnyt ja verkostostrategiansa miettinyt pääyritys tietää, mitä se verkostosuhteelta haluaa. Sama koskee tilanteita, joissa verkostosuhteen tarkoitus on kehittynyt ja syventynyt osapuolten yhteistyössä ajan mittaan.

Joskus verkostosuhdetta lähdetään rakentamaan lähes puhtaalta pöydältä, ilman aikaisempaa yhteistyökokemusta. Tällöin on erityisesti monen usean yrityksen verkostosuhteissa verkostoidean määrittely tärkeä osa perustamista ja strategiatyön ensimmäinen tehtävä. Se ei välttämättä heti alkuvaiheessa ole täsmällinen eikä lopullinen, mutta se on perusta, jolle verkostosuhteen muita rakenteita aletaan koota.

Verkostoidea

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *