Onni on jotain, mikä tapahtuu sinulle tai yrityksellesi. Siispä jos se on oman kontrollisi ulkopuolella, miksi yrittää hallita sitä? Jim Collins ja Morten Hansen tutkivat kirjassaan ”Tietoisesti paras” myös onnen roolia yritysten menestymisen selittäjänä. Tutkimus osoittaa heidän mielestään, että onnea voi todella hallita, vaikka ei sillä tavalla kuin saattaisi ajatella.
Ovatko menestyneet ihmiset ja yritykset vain onnekkaampia kuin muut? Kirjoittajat määrittelivät onnen tapahtumina, jotka suurelta osiltaan ovat oman kontrollimme ulkopuolella, ennustamattomia ja jotka voivat vaikuttaa merkittävästi sinuun (hyvin tai huonosti). He tutkivat onnekkaiden tapahtumien historiaa kohdeyrityksissä. Päähavainto oli, että voittajat ja keskimäärin selviytyneet kohtasivat periaatteessa saman määrän onnekkaita ja epäonnekkaita tapahtumia. Lopputulos: pelkkä onni ei ratkaise. Kysymys on siitä mitä teet onnekkaalla tapahtumalla – mikä on onnen tuottoasteesi (return on luck)?
Onnen tuottoasteessa on kysymys muutamasta avainasiasta:
- elämä on onnekkaiden ja epäonnekkaiden tapahtumien virtaa
- epäonnekkaisiin tapahtumiin pitää varautua
- onnekkaat tapahtumat pitää havaita ja ymmärtää nopeasti
- ratkaisevaa on onnekkaiden tapahtumien tehokas hyödyntäminen
Menestyneissä yrityksissä hyvät johtamiskäytännöt tukevat onnen hyödyntämistä. Näiden yritysten johtajat myös myönsivät, että onnella on ollut osuutta menestykseen.
Ehkä tärkeimmäksi onnekkuuteen vaikuttavaksi tekijäksi nousee henkilökontaktien merkitys. Paras keino tavoittaa ”onnen virtaus” on liikkua huippuluokan ihmisten parissa ja rakentaa lujia suhteita heihin.
Ydinkysymykset:
- Saatko onnestasi korkean hyötysuhteen?
- Miksi tai miksi et?
- Miten voit parantaa omaa onnen tuottoastettasi?
- Kuka on ollut paras onnesi?