Kun katselee Lionel Messin tekemää taidokasta maalia tai kuuntelee Johan Sebastian Bachin säveltämää Brandenburgilaista konserttoa uskoo todistavansa poikkeuksellista lahjakkuutta, kykyä ja taitoa. Lähes jokainen uskoo, että tällaisiin huippusuorituksiin pystyvät vain erikoislahjakkaat ihmiset.
Tällöin ei kuitenkaan nähdä menestymisen kätkettyä logiikkaa. Sen, mikä tuntuu helponoloiselta taitavuudelta, luomiseen on mennyt uskomaton määrä aikaa ja työtä. Me näemme jäävuoren huipun, mutta emme piilossa olevaa osaa siitä. Jokaisen mestariteoksen ja jokaisen huippuosaamisen takana on lukemattomat tunnit ja vuodet kovaa harjoittelua.
Kun emme näe tai ymmärrä tätä logiikkaa, syntyy illuusio, siitä että huippusuoritukset ovat varattu vain erikoislahjakkaille ihmisille, eivätkä ne ole mahdollisia meille tavallisille ihmisille. Syntyy lahjakkuuden myytti.
Tietokirjailija Matthew Syed tuo kirjassaan Bounce esiin paljon todisteita siitä, että lahjakkuus on todella myytti. Useissa tutkimuksissa on todettu, että suurimmat erot esimerkiksi muusikoiden ja urheilijoiden kohdalla huippujen ja muiden välillä juontuvat ainoastaan harjoitteluun käytetyn ajan määrästä, muiden tekijöiden ollessa samanlaisia.
Ihmelapsia ei ole
Esimerkiksi kautta historian esiin nousseet ihmelapset hämmästyttävät, koska heitä ei verrata muihin ihmisiin, jotka ovat harjoitelleet yhtä kauan, vaan saman ikäisiin lapsiin, jotka eivät ole omistautuneet elämään samalla tavalla. Heillä ei kuitenkaan ole epätavallisia geenejä, vaan heidät on kasvatettu epätavallisella tavalla. On arvioitu, että Wolfgang Amadeus Mozart oli jo kuusivuotiaana harjoitellut pianonsoittoa ja säveltämistä isänsä opastuksessa 3500 tuntia. Ensimmäisen suurteoksensa Pianokonsertto nro. 9 hän sävelsi 21-vuotiaana, jolloin hän oli harjoitellut jo 18 vuotta.
Syedin mukaan kuka tahansa voi saavuttaa samat tulokset kovalla työllä ja tarjolle tulevia tilaisuuksia käyttämällä. Määrätietoinen harjoittelu ja kova työ ovat menestymisessä ratkaisevampia kuin lahjakkuus.
Kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä mestari uraansa aloittaessaan. Kaikkien suurten taiteilijoiden uran alkupuolen teokset eivät juuri eroa toisten aikalaisten töistä. Vasta pitkään jatkunut määrätietoinen työ ja harjoittelu tuo eroja myöhemmin.
Ennen kuin työskentelet yhtä kovasti kuin ne, joita ihailet, älä selitä heidän menestystään onnella. James Clear