Uni on sitä todellista laatu­aikaa. Timo Partonen

Päiväunet, päikkärit, torkut, ovat todistetusti oiva keino virkistäytyä ja rauhoittua kesken päivää, ja ne tekevät hyvää sekä mielenterveydelle että tehokkuudelle.

Kaikille päiväunet eivät kuitenkaan tunnu soveltuvan, ja niitä pidetään edelleen myös vain osoituksena laiskuudesta.

Mutta päiväuniakin on monenlaisia. Nukkumisesta kirjan (Pää tyynyyn) tehneen Richard Wisemanin mukaan päiväunet voidaan jakaa pituuden mukaan neljään luokkaan:

Torkkujen pituudella on Wisemanin mukaan suuri merkitys sen suhteen, minkälaista vaikutusta niillä haetaan. Hänen mukaansa mikrotorkuista ei ole mainittavaa hyötyä, mutta ne auttavat kyllä väsymykseen hieman.

Mutta on myös täysin päinvastaisia näkemyksiä lyhyistä torkuista. Lyhyillä mikrotorkuilla haetaan, paitsi pientä virkistystä väsymykseen, erityisesti uutta inspiraatiota ja vireyttä työn jatkamiseen.

Tunnetuimpia mikrotorkkujia ovat olleet mm. taidemaalari Salvador Dali ja keksijä Thomas Edison.

Salvador Dali on kertonut kirjassaan 50 Secrets of Magic Craftsmanship omasta mikrotorkku-käytännöstään, jonka avulla hän ylläpiti luovuuttaan ja tuotteliaisuuttaan. Torkkujen ei ollutkaan tarkoitus kestää pitkään, vain alle minuutin. Hänen torkkuvaiheensa olivat:

  1. Asetu nukkumaan pystyasennossa mukavassa (noja)tuolissa
  2. Pidä toisessa kädessäsi avaimia
  3. Rentoudu ja nukahda
  4. Kun nukahdat, pudotat avaimesi (Dalilla oli avainten alla lautanen ylösalaisin)
  5. Heräät putoamisesta syntyneeseen ääneen virkistyneenä

Myös Edison käytti vastaavaa menetelmää. Hän piti käsissään kuulalaakereita, joiden putoaminen kovalle alumiinilevylle herätti hänet.

Mikrotorkuissa on myös se etu, ettei niiden vaikutuksesta synny ns. uni-inertiaa, päiväunien jälkeen usein tulevaa tokkuraista oloa. Se tuntuu eräille päiväunet torjuville olevan suurin syy olla ottamatta torkkuja päivällä. Uni-inertian estämiseen on kyllä keinoja.

Mutta on myös totta, että täyden hyödyn päiväunista saa jos ne kestävät vähän pidempään. Jo 20 minuutin torkkujen on todettu parantavan loppupäivän suorituskykyä 30 prosenttia.

Ihanteellisessa maailmassa kaikki ihmiset, sinä mukaan lukien, ottaisivat torkkuja. Sara Mednick, johtava unentutkija

Lue lisää torkuista ja mikrotorkuista:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006405068.html

https://lifehacker.com/time-your-power-nap-naturally-with-einstein-and-dalis-1476441918

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/hypnagogia-eli-valveuni-lyhin-tie-omaan-alitajuntaan-ja-intuitioon-5-askelta-luovaan-tilaan

https://www.newairz.com/health/the-power-of-micro-nap-how-to-do-it/

https://abcnews.go.com/GMA/OnCall/story?id=2831235

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-75188

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *