Painaako joku mieltäsi tänään? Onko se asia, joka sinun pitäisi nyt tehdä tai aloittaa? Tai asia, joka sinun olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten, mutta syystä tai toisesta et ole saanut aloitettua?

Se voi olla joku pieni jokapäiväiseen elämääsi liittyvä tehtävä: varaston siivous, soitto äidillesi, auton pesu tai joku muutos elämässäsi: vähemmän alkoholia, enemmän unta, vähemmän karkkeja ja suklaata, enemmän liikuntaa, vähemmän TV:n katselua.

Tai kyseessä voi olla joku pidemmän ajan päätös: uuden asunnon etsiminen, uusi ammatti tai tutkinto, uuden suhteen aloittaminen, kirjan kirjoittaminen, joogan aloittaminen, laihduttaminen, kiinan kielen oppiminen tai maratonin juokseminen.

Meillä kaikilla on joitakin lyhyen aikavälin tavoitteita ja myös pidemmälle ulottuvia unelmia, haaveita tai visioita, joiden saavuttamista pohdimme. Mietimme myös, miten voisimme alkaa tehdä jotain niiden hyväksi.

Mutta syystä tai toisesta et vain saa aloitettua asiaa tai siihen valmistautumista. Ja kaikki keskeneräiset asiat rasittavat mieltämme, ajatteluamme ja henkisiä voimavarojamme.

Silloin kannattaa kysyä itseltäsi, ovatko asiat, tavoitteesi ja unelmasi sittenkään oikeita, eivätkö ne todella innostakaan sinua, eivätkä motivoi tekemään mitään.

Löydä omat syysi

Siksi kaikissa tilanteissa, joissa ajattelet, että haluaisit muutosta elämääsi tai tavoittelet jotain suurta unelmaa ja sinun pitäisi aloittaa se, kannattaa ensin selvittää, miksi sinun pitäisi tai miksi haluaisit sitä. Ja mitä haluat saavuttaa tuolla muutoksella.

Sinun täytyy löytää tälle asialle todellinen, oikea syy tai tarkoitus, joka liittyy sinun elämäsi arvoihin, tarkoitukseen, merkitykseen tai intohimoon, asioihin, jotka ohjaavat ajatteluasi, suunnitelmiasi ja toimintaasi.

Meillä kaikilla pyörii mielessä monenlaisia “pitäisi”-ajatuksia, mutta kovin usein niitä ei välttämättä tule pengottua syvällisemmin. Mikä tarve ihan syvällä sisimmässäsi potkii kohti muutosta ja tekemään jotain? Pitäisikö sinun muuttua, koska ympäristö painostaa siihen vai onko motivaatio omasta itsestä kumpuavaa?

Onko kyseessä pakko, näyttämisen halu, statuksen tavoittelu, sosiaalinen tai ryhmäpaine vai uteliaisuus, tiedonjano, halu kokeilla rajojaan, halu toteuttaa itseään tai käyttää vahvuuksiaan?

Monet pitäisi – asiat osoittautuvatkin lähemmin tarkasteltuna vain harhoiksi, jotka ovat tulleet ja jääneet mieleesi sattumalta, jostakin ulkoisesta vaikutteesta. Jos asia ei olekaan tärkeä, sen voi unohtaa.

Syyn aloittaa jotain ei pitäisi lähteä vain ympäristön vaikutuksesta, ystävien tai sosiaalisen median painostuksesta, tai siitä, että niin muutkin tekevät, vaan motivaation pitää lähteä omasta itsestäsi.

Kun miksi on selkeä, miten on helppoa. Ennen kuin alat miettiä vastauksia kysymyksiin milloin ja miten, sinulla pitää olla selvillä miksi, miksi haluat jotain.

Se, jonka elämässä on miksi, kestää miltei minkä tahansa miten. Friedrich Nietzsche

Yleensä jos olet pitkään odottanut ja halunnut jotain, sen aloittaminen on helppoa. Mutta jos olet asiasta vähänkin epävarma, aloittaminen vaikeutuu.

Sanotaan, että hyvä kysymys on parempi kuin siihen annettava vastaus. Hyvien, oikeiden kysymysten asettaminen on usein monen ongelmanratkaisun tärkein vaihe. Se on tärkeää myös aloittamisessa. Itsestään selvältäkin tuntuvien asioiden kyseenalaistaminen on osa menestymistä. Viisas ihminen kyseenalaistaa välillä jopa oman ajattelunsa ja toimintansa.

Kysy miksi

Mitä suurempi miksi, sitä helpompi miten. Jim Rohn

Silloin eräs mahdollisuus päästä alkuun on kysyä miksi? Mikä saa sinut aloittamaan, kun et halua tai viitsi?

Mitä suurempi ja tärkeämpi asia, jonka aloittamista mietit, on sinulle ja elämällesi, sitä tärkeämpää on kysyä itseltäsi, miksi tekisin niin.

Mutta joskus kannattaa kyseenalaistaa, kysyä miksi, myös ihan jokapäiväisistä rutiiniasioista, joita olet aloittamassa. Miksi ihmeessä alan taas katsoa Big Brother – ohjelmaa? Miksi aina valvon niin myöhään, että olen aamuisin väsynyt? Miksi taas alan käydä läpi uusia Facebook/Instagram/WhatsApp-viestejä ja -päivityksiä?

Vastauksen kysymykseen Miksi? tulee olla jotain positiivista, koska negatiiviset tunteet eivät motivoi toimintaa, ne motivoivat toimettomuutta. Kun ajattelemme jonkin tekemisen etuja, se saa meidät todennäköisemmin toimimaan.

Etu tai hyöty voi olla jotain konkreettista, kuten painon putoaminen, tai vain tunne suorituksesta ja tyydytystä hyvin tehdystä työstä.

Kun pääset selville perimmäisestä syystä, miksi olet aloittamassa kuntoilua, laihduttamista, uuden kielen opiskelua, uuden tutkinnon suorittamista, oman yrityksen perustamista, kirjan kirjoittamista tai mitä oletkin harkitsemassa, pystyt nojautumaan vankempaan käsitykseen siitä, onko se sinun pohjimmaisten arvojesi tai unelmiesi tai intohimosi mukaista. Kun se varmistuu, olet valmiimpi aloittamaan ja myös onnistumaan. Motivaatiosi on varmemmalla pohjalla, etkä lannistu eteen välttämättä tulevista vastoinkäymisistäkään.

Tällainen motiivien syvempi kaivelu auttaa tekemään itsekurista ja tahdonvoimasta vähemmän tärkeitä, kun järki ja tunteet alkavat päästä samoille linjoille siitä, miksi muutosta tehdään. Jos yrität jatkuvasti tehdä muutosta vääristä syistä, eivät tulokset koskaan jää pysyviksi.

Jos et halua jotain tarpeeksi vahvasti, lopeta yrittäminen. Se on ajanhukkaa. Mutta kun kohtaat syyn tai päämäärän, joka on sinulle todella tärkeä, kaikki on mahdollista.

Mutta jos asian suhteen jää epävarma tunne, onko asia sinulle todella tärkeä, se kannattaa ainakin toistaiseksi jättää hautumaan tai hylätä kokonaan. Jos et heti tiedä, mitä haluat, kannattaa kokeilla monenlaisia asioita.

Vähintään kannattaa aloittamisen kanssa painiskellessa pohtia asiaa monelta kantilta ja luoda sitten itselleen oma miksi-lause: Aloitan (laihduttamisen tavoitteena 78 kiloa), jotta (pystyn nauttimaan paremmin elämästä).

Mikä on sinun MIKSI?

”Miksi aina jumppaat”, kysyy Wagner. ”Tulee mahtava olo”, Viivi vastaa. Wagner ihmettelee miksi vaivautua: ”Minulla on muutenkin koko ajan mahtava olo.”

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *