Tavoitteiden saavuttaminen ei aina ole helppoa. Mutta on eräs keino, jolla voit saavuttaa tavoitteesi paremmin.

Pian alkaa olla se aika vuodesta, kun alamme miettiä tulevaa vuotta 2022 ja mitä se tuo tullessaan. Monella meistä on voinut olla myös tapana asettaa itselleen tavoitteita uudelle vuodelle.

Sinulla voi olla suuria tavoitteita. Unelmoit asioista, jotka ehkä viimeinkin aiot saavuttaa. Mutta tavoitteiden saavuttaminen on tunnetusti vaikeaa.

Etkä ole yksin. Scrantonin yliopiston tutkimuksen mukaan 92 % ihmisistä, jotka asettivat itselleen uuden vuoden tavoitteita, ei saavuttanut niitä. Tämä tarkoittaa, että vain 8 % ihmisistä onnistuu!

Meillä kaikilla on tulevaisuuden tavoitteita: lähteä pitkälle matkalle, ostaa uusi auto, laihtua, nostaa kuntoaan tai kirjoittaa kirja. Motivaatio on voimakas heti uuden vuoden alussa.  Haluamme muutosta niin paljon. Liitymme kuntosalin jäseneksi, uudistamme ruokavaliomme ja alamme innokkaasti lukea kirjoja.

Mutta kun mietimme lähemmin, mitä näiden tavoitteiden saavuttaminen vaatii, se hämmentää ja masentaa meitä: Tarkemmin laskettuna palkkani ei tahdo riittää matkaan tai autolainan lyhennyksiin; 10 kilon painon pudotus kestää kuukausia; Minulla ei ole aikaa kirjoittaa kokoaikatyön ohessa

Pelkkä tavoitteiden suuruus uhkaa musertaa sinut. Ja sitten lopetat unelmoinnin. Lopetat, koska olet ahnehtinut liikaa, ja tavoitteet näyttävät saavuttamattomilta.

Mutta Roomakaan ei rakennettu päivässä.

Ratkaisu voi olla mikrotavoitteet.

 

Mitä ovat mikrotavoitteet?

Jopa tavoitteet, jotka ovat tarkkoja, mitattavissa ja saavutettavissa, kun asetat ne, voivat tuntua saavuttamattomilta käytännössä. Vaikka sinulla voisi olla aikaa, halua ja mahdollisuuksia ”kirjoittaa 40 000 sanan romaani”, tavoite tuntuu täysin ylivoimaiselta, kun tuijotat tyhjää sivua.

Mutta entä jos tavoite onkin vain kirjoittaa 50 sanaa joka päivä? Tämä on mikrotavoitteiden asettamisen periaate. Sen sijaan, että asettaisit suuren ja mittavan tavoitteen, mieti pienintä mahdollista toimenpidettä, jonka voisit tehdä joka päivä saavuttaaksesi lopulta haluamasi.

Mikrotavoitteen tekemiseen kuluvan ajan pitää olla mahdollisimman lyhyt. Se voi olla jopa vain alle 10 minuuttia. Tai vain 5 minuuttia. Tee se sitten joka päivä.

Mikrotavoite on täsmälleen nimensä mukainen: pieni tavoite, joka johtaa lopulta pitkän aikavälin tavoitteeseesi.

Jos esimerkiksi haluat kirjoittaa kirjan, mikrotavoite voi olla sivun kirjoittaminen päivässä. Kaikki alkaa pienestä mittakaavasta.

Roomakin rakennettiin yksi tiili kerrallaan. Google aloitti autotallissa kahden ihmisen toimesta.

Mikrotavoitteissa on kysymyksessä samasta periaatteesta kuin minitavoissa. Mikrotavoitteet ovat myös erinomainen keino viivyttelyn, prokrastinaation torjumiseen.

Mikrotavoitteet voivat olla avaimesi menestykseen.

 

Mikrotavoitteet auttavat suunnittelemaan

Mikrotavoitteiden avulla on mahdollista myös laatia yksityiskohtainen suunnitelma kokonaistavoitteen saavuttamiseksi.

Kun yrität laihtua, ei kannata asettaa vain yhtä tavoitetta: Haluan laihtua 10 kiloa.

Erilaisia laihduttamiskeinoja ja -menetelmiä on satoja, mutta yksinkertaistettuna kyse on kahdesta asiasta: syöt vähemmän ja/tai kulutat enemmän, ruoka ja kuntoilu.

Silloin voi asettaa esimerkiksi kaksi mikrotavoitetta:

 

Siinä on selkeä suunnitelma. Joka päivä kun syöt vähemmän, saavutat mikrotavoitteesi ja joka päivä kun kävelet 10 000 askelta, saavutat mikrotavoitteen.

Nämä mikrotavoitteet vievät vähitellen perimmäiseen tavoitteeseesi pudottaa painoa 10 kiloa ajassa, joka riippuu siitä, miten hyvin pysyt mikrotavoitteissa. Ja tärkeää on myös se, että tällä tavalla toimien mikrotavoitteet luovat sinulle aivan uudet elämäntavat, rutiinit, joiden ansiosta painosi ei ala heti nousta takaisin.

Kun haluamme jotain, useimmille ensimmäinen askel on yleensä asettaa sille konkreettinen tavoite. Jos haluat elämääsi pysyvää parannusta tai muutosta, kannattaa kuitenkin harkita asiaa mikrotavoitteiden ja tapojen kautta.

 

Lisää motivaatiota

Eräs syy miksi ihmiset luopuvat tavoitteistaan on se, että he eivät tunne edistyvänsä. Olemme tottuneet elämään nopeasti toimivassa maailmassa, ja haluamme nähdä tuloksia nyt ja heti.

Mikrotavoitteilla tuloksia näkyy nopeasti, koska tehtävät ovat pieniä ja helpompia hoitaa. Kun koet edistystä, jatkat todennäköisemmin ja motivaatiosi kasvaa.

40 000 sanan kirjan kirjoittaminen tuntuu mahdottomalta. Mutta 400 sanan kirjoittaminen päivässä on tehtävissä.

Menestyskirjailija John Grisham aloitti kirjailijanuransa lakimiestoimensa ohessa kirjoittamalla yhden sivun päivässä. Näin syntyi hänen esikoisteoksensa On aika tappaa.

Edistymisen tunne on avain siihen, ettei lopeta.

 

Lisää onnellisuutta

Edistymiseen syntyy riippuvuus. Näin tapahtuu, koska pienikin aikaansaannos aktivoi aivoissamme palkitsemispiirin. Kun tämä on avattu, vapautuu kemikaaleja, jotka antavat meille mielihyvän, aikaansaamisen ja ylpeyden tunteita.

Erityisesti vapautuu dopamiinia, välittäjäainetta, joka säätelee mielihyvää ja palkitsevuuden tunteita. Dopamiini auttaa meitä myös toimimaan siihen suuntaan, joka alkuaan laukaisi sen vapautumisen.

Kyseessä on sama aine, joka saa ihmiset koukkuun uhkapeliin, nikotiiniin ja alkoholiin. Ihmiset itseasiassa luovat riippuvuuden edistymiseen.

Motivaatio syntyy pienistä askelista ja edistymisen tunteesta. Siksi kannattaa pohtia, miten voimme mikrotavoitteille luoda pieniä edistysaskeleita jokaiseen työpäivään.

Pääasia on, että teet tavoitteestasi yksinkertaisen. Tee (esim. kirjoita) joka päivä. Tämä vapauttaa sinut rajoituksista, ja päädyt tekemään (kirjoittamaan) enemmän kuin tavallisesti.

Kun toteat, että edistyt, lisääntyy myös onnellisuutesi. Teet mitä rakastat ja näet tuloksia.

Yksi syy lopettaa tavoitteeseen pyrkiminen voi olla itsetunnon puute. Liitämme negatiivisia ajatuksia tavoitteisiimme: En pysty tekemään sitä. Se on liian vaikeaa. Se ei koskaan onnistu.

Mutta kun mikrotavoitteen avulla saavutat tuloksia, olet tyytyväinen ja jatkat tavoitteeseen.

 

Mikrotavoitteilla et epäonnistu niin helposti

Mikrotavoitteita käyttämällä on vähemmän mahdollisuuksia epäonnistua, koska ne ovat yksinkertaisia. Tämä vähentää pitkäaikaista stressiä. Jos joutuu keskittymään pitkään yhteen suureen tavoitteeseen, se saattaa panna lopettamaan kesken paineen alla.

Pienet tavoitteet antavat sinulle enemmän joustavuutta. Jos jokin ei toimi, on vaivatonta vaihtaa ja kokeilla jotain muuta. Olet hukannut vähemmän aikaa ja parannat siten tehokkuuttasi.

Jos olet kyllästynyt tavoitteisiin, joita et voi koskaan saavuttaa, kokeile mikrotavoitteita. Niiden avulla mahdollisuutesi paranevat toteuttaa ne asiat, joista olet haaveillut.

Mikrotavoitteiden voi soveltaa käytännössä mihin tahansa: henkilökohtaisiin tavoitteisiin, kuten kielen opiskeluun, ammatillisiin pyrkimyksiin, kuten kirjan kirjoittamiseen ja myös yritystoiminnan tavoitteisiin.  Mahdollisuudet saavuttaa tavoitteesi ovat rajattomat.

Olet vain yhden mikrotavoitteen päässä polulta menestykseen.

Ja ainakin jos teet uuden vuoden lupauksia ja asetat itsellesi tavoitteita, kannattaa purkaa ne mikrotavoitteiksi.

Eteenpäin pääsemisen salaisuus on aloittaminen. Aloittamisen salaisuus on hajottaa monimutkaiset ylivoimaiset tehtäväsi pieniksi hallittavissa oleviksi tehtäviksi ja aloittaa ensimmäisestä. Mark Twain

 

Tavoitteita, tapoja ja rutiineja menestymisen osatekijöinä käsitellään tarkemmin kirjassa Menestymisen taito.  Voit ostaa sen kaikista tunnetuimmista verkkokirjakaupoista, esimerkiksi tästä.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.