Kaiken tasoisille maratonjuoksijoille ja pitkän matkan hiihtäjille tämä on tuttu ilmiö: uupumuksesta huolimatta he löytävät yhtäkkiä lisää energiaa, kun maaliviiva on näkyvissä.

Kyseessä olevaa ilmiötä kutsutaan, hieman monimutkaisella nimellä, tavoitegradienttivaikutukseksi.

Ilmiön toi aikanaan esiin amerikkalainen psykologi Clark Hull vuonna 1932. Hän oletti, että eläimillä ja ihmisillä on taipumus lisätä ponnisteluja lähestyttäessään tavoitetta. Hull testasi teoriaansa kokeilemalla rotilla labyrintissä. Hän huomasi, että rotat juoksivat sitä nopeammin mitä lähemmäs ruokapalkkiona olevaa juustopalaa ne pääsivät. Hän totesi saman vaikutuksen myös ihmisten käyttäytymisessä.

Kymmenen kahvia

Vaikutusta on testattu esimerkiksi kahviloiden palkitsemisjärjestelmien avulla. Tällaisessa ohjelmassa asiakas saa kanta-asiakaskortin, jossa on 10 ruksattavaa tai leimattavaa kohtaa. Kun asiakas ostaa 10 kahvia, hän saa yhden kahvin ilmaiseksi. Tutkimuksissa on toistuvasti tullut esiin, että mitä lähempänä ilmaista kahvia asiakas on, sitä useammin hän ostaa espressonsa tai lattensa.

Näissä tutkimuksissa havaittiin, että jopa illuusio edistymisestä kohti palkkiota voi olla motivoivaa. Eräässä kahvilan palkitsemisohjelman kokeilussa osalle asiakkaista leimattiin kaksi bonusleimaa 12 kohdan etukortissa.  Muut asiakkaat saivat tavallisia 10 leiman kortteja. Kuitenkin asiakkaat, jotka saivat 12 leiman kortin (jossa 2 leimaa oli jo täytetty), tekivät vaaditut 10 ostosta nopeammin kuin tavallisen 10 leiman kortin saaneet. Heidän ostojaan kiihdytti se, että he tunsivat olevansa lähempänä tavoitetta lähdettyään ikään kuin takamatkalta.

Itse asiassa tämä vaikutus voi koskea kaikkia kannustamisen osa-alueita. Ilmiötä käytetään laajasti eri alojen ja tuotteiden myynnin edistämisessä ja muutenkin yritystoiminnassa.

Menetelmä on tuttu esimerkiksi paljon käytetyn kielten opiskelualustan Duolingon kohdalla.

Duolingo

Duolingossa oppiminen perustuu tekniikkaan, jossa suuri tietoryhmä (esimerkiksi espanjan kieli) jaetaan pieniin palasiin tai lohkoihin, jotka keskittyvät johonkin teemaan. Esimerkiksi sanastoa opetellessa sanat jaetaan aihepiirin mukaan: Koti, Perhe, Aika, Koot, Ruoka, jne.

Kun käyt sanoja läpi Duolingo näyttää edistymisesi kyseisen lohkon edistymispalkin avulla. Kun alat lähestyä loppua, et todennäköisesti malta lopettaa ennen kuin olet tavoitteessa ja käynyt kaikki lohkon sanat läpi. Tavoitegradienttivaikutus pitää sinut sitoutuneena loppuun asti. Yhdistämällä tavoitegradienttivaikutuksen ja paloittelun Duolingo luo kokemuksen, jonka avulla käyttäjien on helppo pysyä mukana kielen oppimisessa.

Omien tavoitteiden saavuttaminen

Tätä samaa menetelmää voi käyttää itsekin omaehtoisessa kielenopiskelussa tai missä tahansa muussakin pitkäkestoisessa toiminnassa. Kun jakaa kokonaisuuden sopiviin osiin, lohkoihin tai paloihin, niistä muodostuu omat osatavoitteensa. Voit kielen oppimisessa käyttää Duolingon tapaista paloittelua tai kehittää omiin tavoitteisiisi ja tilanteeseesi sopivan. Kun yhden palan saavuttamiseen menee vähemmän aikaa, siinä tuntuu nopeammin tavoitegradienttivaikutus, ja pääset helpommin sen osatavoitteen loppuun. Niiden toteutumista seuratessaan huomaa saavuttavansa tavoitteita nopeammin ja edistyvänsä koko ajan.

Entä jos oletetaan, että haluat alkaa lukea enemmän. Asetatko tavoitteeksi lukea 52 kirjaa vuoden aikana vai lukea 1 kirjan viikossa? Vai 25 sivua päivässä?

Voimme hyödyntää ilmiötä monin tavoin henkilökohtaisessa elämässämme.

Ihmisiä motivoi enemmän se, kuinka paljon heillä on jäljellä tavoitteensa saavuttamiseksi, ei se, kuinka pitkälle he ovat menneet. Tavoitegradienttihypoteesi kertoo meille, että kun havaitsemme tavoitteemme, motivaatiomme saavuttaa se alkaa nousta.

Eräs tärkeä näkökohta ilmiön hyödyntämisessä on, että tavoitteen saavuttamista seurataan ja se tehdään havainnolliseksi, visuaaliseksi. Oman edistymisen näkeminen graafina tai kuviona tekee sen konkreettiseksi ja vahvistaa motivaatiota tavoitella päämäärää.

Näin tapahtuu, koska pienikin aikaansaannos aktivoi aivoissamme palkitsemispiirin. Kun tämä on avattu, vapautuu kemikaaleja, jotka antavat meille mielihyvän, aikaansaamisen ja ylpeyden tunteita.

Jos haluat saavuttaa tavoitteen, sinun täytyy ”nähdä tavoitteen saavuttaminen” omassa mielessäsi, ennen kuin todella saavutat tavoitteesi.  Zig Ziglar

Tavoitteista ja edistymisestä menestyksen osatekijöinä voit lukea kattavammin kirjassa Menestymisen taito.  Voit ostaa sen kaikista tunnetuimmista verkkokirjakaupoista, esimerkiksi tästä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.