Mieti, miten teet päätöksiä.

Teet päivittäin kymmeniä, satoja jopa tuhansia päätöksiä ja valintoja. Suurin osa niistä on lähes huomaamattomia mikropäätöksiä, kuten katsotko sähköpostisi heti, kun saapuneen viestin merkkiääni kuuluu, tai otatko lounaalla yhden vai kaksi leipäpalaa. Mikropäätökset tehdään usein alitajuisesti ja niihin kehittyy helposti oma rutiininsa.

On myös suuri määrä tietoisen mielen käyttöä vaativia päätöksiä. Jokainen tietoisesti tehty päätös kuluttaa aivojen energiaa. Ja mitä suurempia ja tärkeimpiä ne ovat, sitä enemmän energiaa kuluu. Aivot kuluttavat normaalisti 20 % ihmisen energian käytöstä, mutta mitä enemmän tietoinen mieli kuormittuu, esimerkiksi juuri suuresta määrästä päätöksiä, sitä enemmän energiaa kuluu. Päätökset kuluttavat tahdonvoimaa ja tietoisen mielen toimintakykyä.

Siksi on järkevää joskus pysähtyä ja miettiä, miten ja minkälaisia päätöksiä päivittäin teet. Ja miettiä, voisitko toimia toisin.

Päätöksen oletusvaihtoehto

Päätöksenteon yhteydessä puhutaan oletusvaihtoehdosta. Se on vaihtoehto, joka toteutuu, jos ei tee mitään uutta päätöstä. On näyttöä siitä, että suuri joukko ihmisiä päätyy usein tähän vaihtoehtoon riippumatta siitä, onko se hyvä heille.

Päätöksiä tehdessään ihmiset valitsevat useimmiten vaihtoehdon, joka vaatii vähiten vaivaa tai kohtaa vähiten vastustusta. Tämä on tietysti järkevää.  Kyse ei ole vain laiskuudesta, vaan meillä on myös vain tietty määrä energiaa ja tunteja päivässä, jokainen päätös vie oman aikansa.

Teet päätöksen todennäköisemmin, jos siihen ei liity voimakkaita tunteita, se vaatii vain vähän tai ei lainkaan ponnisteluja ja se vie sinua eteenpäin. Myös tappioiden välttämisellä on oma roolinsa päätöksen tekemisessä. Jos sinusta tuntuu, että huonon valinnan seuraukset ovat suuret, päätät yksinkertaisesti olla tekemättä mitään.

Inertian merkitys

Mutta oletusvaihtoehto ei aina ole paras päätös.

Eräs syy päätyä oletusvaihtoehtoon on nimittäin inertia. Tilanne on kuin laivan kulku. Kun alus purjehtii parhaillaan eteenpäin, voi viedä paljon aikaa ja vaivaa vain hieman muuttaa kurssia.

Se ei välttämättä ole huono asia, jos laivan kurssi on oikea. Silloin on hyvä mennä tasaisesti eteenpäin. Mutta on tärkeää on ymmärtää, että tätä tietoa voidaan käyttää ulkoapäin työntämään sinut tekemään tiettyjä valintoja.

Ajatellaanpa joitain kuukausittaisia ​​toistuvia laskujasi, jatkuvia tilauksia. Vaikka et ehkä lue joskus tilaamaasi lehteä, käytä suoratoistopalvelua tai käy kuntosalilla, maksat silti mahdollisuudesta käyttää tuotetta tai palvelua. Jos tilaustasi ei uusittaisi automaattisesti kuukausittain tai vuosittain, mikä on todennäköisyys, että tekisit uuden päätöksen tilauksen tai jäsenyyden uusimiseksi? Usein melko pieni. Julkaisijat ja kuntosalien omistajat tietävät tämän. He tietävät myös, ettet myöskään mielelläsi halua käydä läpi peruutuksesta aiheutuvaa vaivaa, joten siitä onkin tehty yleensä vaikeaa.

Yhteisöllinen vaikutus

Eräs päätöksentekoon vaikuttava tekijä ovat muiden ihmisten mielipiteet, arvostelut ja arviot. Niitä on saatavissa lähes kaikista asioista, joiden suhteen olet tekemässä valintoja ja päätöksiä.  Sosiaalinen media, tuotearvostelut, yritysarvostelut, elokuva-arvostelut….

Milloin viimeksi olet ostanut puhelimen tai auton ennen arvostelujen läpikäymistä tai ystävien mielipiteiden kuulemista? Tai jos olet työnantaja, milloin viimeksi palkkasit työntekijän tarkistamatta hänen suosituksiaan?

Käytät muiden ihmisten arvioita, jotka jakavat makusi, suodattaaksesi valtavan määrän saatavilla olevia kirjoja tai elokuvia tai vaatteita ja lisätäksesi todennäköisyyttä valita itsellesi sopiva. Monille meistä tällainen yhteisöllinen suodatus helpottaa vaikeita päätöksiä.

Vaikka tämä helpottaa vaikeita valintoja, on muistettava eräs asia. Yritykset tietävä, että tätä työkalua käytetään ja ne yrittävät manipuloida sitä monin tavoin. Sinun kannattaa tarkastella tietoja kriittisesti, verrata useita lähteitä ja käyttää aikaa arvioijien tarkistamiseen.

Päätösväsymys

Päätösten laadulla on taipumus heikentyä päivän mittaan. Ilmiö tunnetaan nimellä päätösväsymys.

Eräässä tutkimuksessa lääkärit antoivat viimeisen vastaanottotunnin aikana turhan reseptin 26 % todennäköisemmin kuin ensimmäisen tunnin aikana. Antibioottien määrääminen nousi sekä diagnooseille, joita pitäisi hoitaa, samoin kuin sellaisille diagnooseille, joita ei pidä hoitaa lääkkeillä. Sama ilmiö on todettu monessa muissakin tilanteissa.

Siis jos sinun pitää tehdä merkittävä päätös, sitä ei kannata lykätä myöhään iltapäivään. Aamulla tietoinen mieli on vielä kutakuinkin voimissaan. Ja kaikki tiedämme sen tunteen kun tulee illalla töistä kotiin; ei jaksa päättää tai edes miettiä juuri mitään.

Vähemmän päätöksiä

Yksi tapa tehdä parempia päätöksiä ja samalla torjua päätöksiin liittyvää energian kulutusta, päätösväsymystä, on etsiä sellaisia yksittäisiä päätöksiä, jotka poistavat kymmeniä tai satoja muita päätöksiä.

Vähemmän päätöksiä parantaa tuottavuutta ja keskittymistä, nostaa energiatasoja ja antaa enemmän aikaa tehdä asioita, joista pidät ja jotka ovat sinulle tärkeitä.

Tunnettu liikkeenjohdon asiantuntija Peter Drucker on sanonut, että sinulla on tapana ajatella, että teet paljon erilaisia päätöksiä. Mutta itse asiassa, jos tarkastelet asiaa tarkemmin, voit alkaa ymmärtää, että monet päätökset, jotka näyttävät erilaisilta päätöksiltä, kuuluvat samaan päätösluokkaan.

Tällaisia ovat esimerkiksi vaatteita, ruokaa ja sijoittamista koskevat valinnat.

Käytä samanlaisia vaatteita

Applen suuruuden luoja Steve Jobs pukeutui aina samalla tavalla. Hänellä oli poolokauluspaita ja farkut. Hän on selittänyt tapaa sillä, että näin hänellä on vähemmän päätettäviä asioita, ja hän voi suunnata energiansa tärkeimpiin tehtäviin. Myös monet muut tunnetut henkilöt (mm. Barack Obama ja Mark Zuckerberg) ovat noudattaneet samaa periaatetta.

Jotkut ihmiset viettävät paljon aikaa päättäessään, miten pukeutua. Jos käytät samoja tai samanlaisia vaatteita joka päivä, ne on helppo vetää kaapista ja laittaa se päälle. Sinun ei tarvitse ajatella mitään, jos kaapissasi on vain mustia poolopaitoja!

Tai osta vain samanlaisia sukkia, niin et koskaan enää mieti, mitkä sukat laitat jalkaasi tai joudu pyykin jälkeen etsimään sukallesi paria.

Syö samoja aterioita

Terveellisen syömisen ydin ei ole löytää uusinta muotidieettiä tai täydellistä ravitsemusgurua. Se on toisto. Selvität terveelliset ateriat, joista nautit (tai ainakin siedät) ja tee päätös syödä niitä sitten toistuvasti.

Sen sijaan että päätät ja valitset aina erikseen, syönkö sitä tai tätä, teet päätöksen, että syön vain tuota ja tuota. Silloin ei tarvitse miettiä ja päättää muiden kohdalla enää mitään.  Jos haluat syödä terveellisesti, päätät, ettet syö lihaa lainkaan tai syöt pelkästään kasvisruokaa. Tai äärimmilleen vietynä, syöt joka päivä samaa (terveellistä) ruokaa.

Ruoka ja syöminen on yksi yleisimmistä alueista, jota koskevia päätöksiä meidän on tehtävä päivittäin. Kuinka monta kertaa arvioisit, että sinun on tehtävä ruokaa koskeva päätös joka päivä? Useimmat ihmiset arvioivat 5 tai 10 kertaa. Todellisuudessa se on lähempänä yli 200 kertaa päivässä The Cornell Food and Brand Labin mukaan.

Suunnittele ja tee päätös viikon aterioista etukäteen. Silloin sinun ei tarvitse tehdä päätöksiä joka päivä.

Sijoittamispäätökset

Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmiset, jotka sijoittavat rahansa indeksirahastoihin ja jättävät ne sinne, tekevät vähemmän päätöksiä kuin varainhoitopalvelujen kanssa toimivat ihmiset. Tutkimusten mukaan tämä johtaa ylivoimaisesti parempiin tuottoihin ajan myötä.

Avain tähän on, että sijoittajat, jotka tekevät jatkuvasti päätöksiä, ostavat ja myyvät toistuvasti väärään aikaan. Tämän seurauksena he saavuttavat huonomman tuoton kuin ihmiset, jotka tekevät sijoituksen ja jättävät sen rauhaan.

Myös sijoittaja Warren Buffetilla on näkemys, että toimimattomuus voi olla erittäin älykästä käytöstä. Tiivis osakkeiden ostaminen ja myyminen aiheuttaa vain turhia kuluja.

Ajattele päätöksentekoa samalla tavalla kuin Warren Buffett tekee sijoituksia. Buffett oppi sivuuttamaan suurimman osan mahdollisuuksista melkein taustameluna. Sen sijaan hän on tehnyt muutaman suuren päätöksen – kuten päätöksen siirtyä keskinkertaisten yritysten ostamisesta erittäin halvoilla hinnoilla loistavien tulokoneiden ostamiseen hyvillä hinnoilla – ja sitten toistanut tämän yleisen päätöksen yhä uudelleen ja uudelleen.

Rajoita viestien seurantaa

Jos joka kerta kun saat tekstiviestin tai sähköpostin, päätät katsonko sen heti vai myöhemmin, joutuu päätöksentekokapasiteettisi päivän mittaan lujille.

Tee sen sijaan päätös, että katsot ne kaksi kertaa päivässä, paitsi jos työhösi olennaisesti liittyy viestittely tai jos odotat jotain tärkeää viestiä.

Älä tee sataa päätöstä, kun yksi riittää. Elämästäsi tulee helpompaa, kun teet yhden suuren päätöksen, joka voidaan toistaa yhä uudelleen ja uudelleen.

Tee tänään päätös, joka vähentää päätöksiä.

Valintojen ja päätösten merkityksestä menestymisessä voit lukea kattavammin kirjassa Menestymisen taito.  Voit ostaa kirjan kaikista tunnetuimmista verkkokirjakaupoista, esimerkiksi tästä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.