Aloittaminen on tunnetusti vaikeaa, melkein minkä tahansa asian aloittaminen. Mutta aloittamista voi helpottaa muutamalla yksinkertaisella keinolla.

Vitkuttelu, asioiden aloittamisen lykkääminen, on ongelma, joka vaivaa joskus jopa kaikkein tehokkaimpiakin ihmisiä. Suurin osa ihmisistä vitkuttelee.  Näin varsinkin kun kyse on asioista, joita emme oikeastaan ​​ole niin innokkaita tekemään. Kukaan meistä ei ole supertehokas 100 prosenttia ajasta. On jopa sanottu, että 95 % ihmisistä myöntää vitkuttelevansa ja että loput 5 % valehtelevat.

Vitkuttelusta on tullut aikaisempaa suurempi ilmiö, tai ongelma, koska mahdollisuudet vitkutteluun (some, netti) ovat kehittyneet niin valtavasti. Vitkuttelusta on tullut entistä helpompaa.

Vitkuttelu on tuskallista. Ja kuitenkin olet monesti kokenut ja sisimmässäsi tiedät, että kun asian saa aloitettua, jatko on huomattavasti helpompaa ja olo on vähemmän tuskallinen kuin vitkuttelun keskellä.

Jos sinulla on ongelmia aloittamisen kanssa tai taipumusta vitkutteluun, sinun kannattaa etsiä erilaisia tapoja päästä siitä eroon ja koota oma keinovalikoimasi.

Yksinkertaiset keinot vitkuttelun torjuntaan

Yksinkertaiset keinot ovat useimmiten tehokkaimpia. Seuraavassa 5 erittäin yksinkertaista, mutta käytännössä tehokkaaksi osoittautunutta tekniikkaa aloittamisen helpottamiseksi.

  1. Laske rimaa. Useimmilla meistä on sisäinen tarve tehdä asiat hyvin ja oikein. Mutta jos rima tuntuu alussa olevan kovin korkealla, se voi estää tehokkaasti aloittamisen. Ajattelemme heti, että ehkä kykymme ei riitäkään tavoiteltuun tasoon tai ainakin se on hyvin vaikeaa. Mutta ei kannatakaan pyrkiä täydellisyyteen. Alenna tavoitetasoasi, käytä vaikka 80 %:n sääntöä. Sen mukaan 80 % ideaalisesta laatu- tai määrätasosta on jo yleensä riittävän hyvä. Ja voit aina myöhemmin parantaa työtäsi ja nostaa tasoa.
  2. Ajoita tehtävä viime hetkeen. Deadline on paras muusa, sanotaan. Ja se pitää paikkansa. Kun kova paikka tulee eteen, venymme koviinkin suorituksiin, sen varmaan kaikki olemme kokeneet. Tässä vaihtoehdossa on kuitenkin riskinsä. Joskus lopputuloksen laatu jää heikoksi. Ja tilanteen aiheuttamaa stressiä ei varmaan monenkaan mieli jatkuvasti kestä.
  3. Käytä 2 minuutin sääntöä. Päätä, että teet asiaa vain hyvin lyhyen ajan, esimerkiksi 2 minuuttia. Se ei varmasti tunnu pitkältä ajalta ja saat itsesi liikkeelle. Ja useimmiten käy niin, että kahden minuutin jälkeen jatkatkin vielä, kenties kauankin.
  4. Tee edes jotain. Kirjailija Mark Mansonin esiin tuoma keino on oma suosikkini. Jos työsi tai tehtäväsi on esimerkiksi kirjoittaa joku artikkeli tai raportti, etkä millään tahdo päästä alkuun, käytä tätä neuvoa. Alkuun pääseminen on usein kiinni siitä, ettet oikein tiedä miten tai mistä aloittaa. Alat vain kirjoittaa, aiheesta tai aiheen vierestä, välittämättä siitä, onko tuotoksessa kovin paljon järkeä vai ei. Mutta todennäköisesti, kaikkien, myös omien kokemusteni mukaan, tekstistä alkaa nopeasti tulla käyttökelpoista tuotosta. Olet päässyt alkuun! Ja tuottamaasi tekstiä on jälkikäteen helpompi muokata ja editoida lopulliseen muotoonsa.
  5. Luo itsellesi aloitusrituaali. Jos sinulla on toistuvasti vaikeuksia aloittaa jotain asiaa, rakenna sille aloitusrituaali. Voit kehittää lähes kaikille vaikeasti aloitettaville asioille oman rituaalinsa. Aloitusrituaalin avulla lievennät aloittamiseen liittyvien negatiivisten tunteiden vaikutusta.  Usein kun sinun pitää aloittaa joku tehtävä, joka ei hirveästi houkuttele tai innosta, haluat mieluummin vilkaista netistä, mitä siellä tapahtuu. Mutta voit tehdä siitä osan aloitusrituaalia, jossa asetat ajastimen hälyttämään viiden minuutin kuluttua. Surffaat viisi minuuttia, sitten äänimerkki ilmoittaa, että nyt on aika aloittaa työ. Aloitat välittömästi, kuten olet itsesi kanssa sopinut. Eli aloitusrituaali on: Voin surffailla netissä viisi minuuttia. Kun äänimerkki kuuluu, aloitan heti työn.

Kun käytät näitä keinoja toistuvasti, niistä voi alkaa tulla sinulle tapa, rutiini, jolla pääset lähes aina nopeammin liikkeelle tilanteessa kuin tilanteessa.

Ja bonuksena vielä kuudes keino: Palkitse itseäsi välittömästi, kun joku, pienikin, pitkään lykkäämäsi tehtävä on suoritettu. Palkitsemisella, vaikka se olisi hyvinkin vaatimaton: suklaakeksi, espressokuppi, hetki television tai somen parissa, on yllättävän suuri vaikutus. Ja voit tehdä siitäkin tavan päästäksesi aina paremmin alkuun.

Älä koskaan lykkää huomiseksi sitä, minkä voit yhtä hyvin tehdä myös ylihuomenna. Mark Twain

Vetkuttelun ja aloittamisen merkityksestä menestymisessä voit lukea kattavammin kirjassa Menestymisen taito.  Voit ostaa kirjan kaikista tunnetuimmista verkkokirjakaupoista, esimerkiksi tästä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *