S – sana

On sanottu, että kun tekstissä tulee vastaan sana strategia, 80 prosenttia lukijoista siirtyy välittömästi seuraavaan kappaleeseen tai kokonaan toiseen juttuun..

Sanaa strategia pidetään yleisesti yhtenä ns. hevonpaskabingon perussanana. Sen ei katsota soveltuvan muuhun kuin strategiakonsulttien mainospuheeseen.

Olenkin usein pohtinut, löytyisikö joku nykyajan Elias Lönnrot, joka keksisi sanalle uuden, suomalaiselta vaikuttavan vastikkeen. Se jo voisi poistaa sanalta ja käsitteeltä sen nykyistä aggressiota ja vastarintaa herättävää kaikua.

Kaiken lisäksi sanan merkitys on oman käsitykseni mukaan suurimmalle osalle ihmisiä epäselvä. Mitä se tarkoittaa?

Tässä voisi lainata tunnetun strategiagurun Henry Mintzbergin näkemyksiä. Hänen mukaansa strategia voi olla

  • tarkoituksellinen suunnitelma yrityksen tulevaisuudesta
  • yrityksen johdonmukaista – vaikka ei aina etukäteen suunniteltua – toimintaa
  • yrityksen valitsema asema markkinoilla
  • näkemys yrityksen tulevaisuuden tilasta
  • liiketaloudellinen juoni

Yrityksen strategia pitää sisällään kaikkia näitä elementtejä. Se ei siis ole mikään selkeä ja yksiselitteinen osa yrityksen toimintaa. Sen merkitys ja sisältö vaihtelee yrityksen ja tilanteen mukaan.

Strategia on hyvä käsite, ainakin kun on kyse yritystoiminnasta. Se ei kuitenkaan ole aina kovin täsmällinen. Sitä on helppo käyttää vain tuomaan puheeseen tai tekstiin korkealentoisuutta ja oppineisuuden leimaa, joskus myös peittämään epätietoisuutta ja epävarmuutta asioiden todellisesta tilasta.

Itse olen määritellyt strategian keinoksi saavuttaa päämäärä tai visio (toinen bingo-sana). Silloin s-sana mielestäni saa konkreettisen selityksen asiana, jonka tarkoitus on ohjata yritys – tai muu organisaatio, miksei myös ihminen – kohti menestystä.

 

Kategoria(t): Bisnes, Strategia Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *