Erehtyminen on inhimillistä, sanotaan. Se pätee myös onnistumisessa ja menestyksessä. Ihminen tai yritys erehtyy pitämään onnistumista itsestään selvänä ja jatkuvana.
Onnistuminen on kuitenkin aina väliaikaista. On harhaluulo, että se olisi absoluuttista ja täydellistä.
Nokian dramaattinen epäonnistuminen puhelinliiketoiminnassaan on hyvä esimerkki tästä onnistumisen paradoksista.
Yritys onnistui mobiilipuhelinten elinkaaren alkuvaiheessa rakentamaan johtavan aseman markkinoilla. Kun toimintaympäristö muuttui, alalle tuli uusia kilpailijoita ja uusia toimintamalleja, Nokia ei kyennyt vastaamaan haasteisiin. Johto ei pystynyt tunnistamaan muutoksen tarvetta ajoissa. Se pyrki liian pitkään toimimaan aikaisemmin menestyksellisellä toimintamallilla.
Tilannetta kuvaa sanonta: ”Menestyvää yritystä ei pelasta mikään”.
Vastaavia johtoaseman luoneita ja sen menettäneitä tunnettuja suuryrityksiä on paljon, esimerkkeinä IBM, Sony, PanAm, SwissAir, Polaroid, Kodak…. Menestys muuttuu menetykseksi.
Onnistuminen ei ole lopullista, epäonnistuminen ei ole kohtalokasta; ratkaisevaa on rohkeus jatkaa. Winston Churchill