Positiivisen ajattelun harha

Kun ajattelet positiivisesti, lasisi on aina vähintään puoliksi täynnä, velkasi muuttuvat saataviksi ja jokaisella pilvellä on hopeareunus.

Olet onnellinen, jos pystyt ajattelemaan näin, mutta oletko samalla kadottanut otteesi todellisuuteen?

Positiivisella elämänasenteella on todistetusti hyvät puolensa. Optimismi ja positiivisuus ovat vahvassa suhteessa onnellisuuteen. Tutkijat ovat jopa osoittaneet, että ihmisen optimaalisen toiminnan kannalta positiivisten ja negatiivisten tunteiden suhdeluvun pitäisi olla 3:1.

Viime aikoina on kuitenkin myös todettu, että väkisin tyrkytetty ja vaivoin omaksuttu positiivinen ajattelu voi olla todella vahingollista.

Temperamenttipiirteet, kuten positiivisuus ja negatiivisuus, ovat pysyviä. Niitä ei pysty poistamaan, mutta ihmisen voi opettaa tunnistamaan ja tulemaan toimeen piirteidensä kanssa.

Positiivisuus ei sovi kaikille ja se voi päinvastoin tehdä alakuloisen ihmisen entistä masentuneemmaksi. Pessimisteille ei kannata opettaa optimismia.  Positiivisen ajattelun opettelu ei juuri lisää onnellisuutta muutenkaan.

Onnellisuusprofessori Markku Ojasen mukaan onnellisten ihmisten olotilaan positiivinen ajattelu vaikuttaa vähän ja onnettomat se voi tehdä vielä onnettomammaksi.

Ojasen mukaan omaa minäkuvaa ja itseluottamusta on vaikea puhua tai ajatella positiivisemmaksi: ”Jos on 40 vuotta ajatellut olevansa tyhmä ja ujo, se ei kohota mielialaa, että hokee peilin edessä olevansa älykäs ja rohkea.”

Mutta ei liika negatiivisuuskaan ole hyväksi. Negatiiviset tunteet voivat lisätä stressiä ja kohottaa verenpainetta. Negatiivisiin ihmisiin myös suhtaudutaan yleensä torjuvasti, heille tulee helposti ikävän ihmisen maine.

Positiivisuus ja negatiivisuus ovat molemmat inhimillisiä piirteitä ja tärkeitä elämässä. On vain pyrittävä tunnistamaan erilaiset ajatukset ja tunteet itsessään ja löytämään oikea tasapaino niiden välillä.

Vaikka optimismi on meille hyväksi, on tärkeää, ettemme kadota otetta siihen mikä on realistista ja mikä ei. On löydettävä realistinen optimismi.

Pessimismiin taipuvalle parempi ajattelumalli on niin sanottu puolustava pessimismi. Sellaisen omaava valmistautuu hyvin ja varustautuu pahimman varalle. Jos pahinta ei tapahdu, tuloksena on myönteinen yllätys.

Kategoria(t): Ajattelu, Onnistuminen, Psykologia Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *